تاثیر متاورس بر شرکت ها

تاثیر متاورس بر شرکت ها

هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی

متاورس بدون شک یکی از پر صحبت ترین مفاهیم سال بوده است. در آغاز سال 2022، تمرکز بر تغییر نام تجاری فیسبوک به متا پلتفرم‌ها بود.

اکنون با این واقعیت روبرو هستیم که این موضوع همچنان به شدت در حال پیشرفت است، و بازیگران اصلی در تمام بخش‌های تجاری سرمایه‌گذاری هنگفتی روی پلتفرم‌ها و حضور در فضاهای دیجیتالی تازه در حال ظهور دارند. با هر کدام از غول های فناوری (زاکربرگ یا کوک )موافق باشید، واقعیت این است که بعید است که این هیاهو به این زودی ها پایان یابد!

این بدان معنی است که اگر در تجارت هستید، زمان آن رسیده است که به طور جدی بدانید چگونه این فناوری نوظهور بر شما تأثیر می گذارد. یکی از پرکاربردترین و دقیق ترین  اصطلاحاتی که برای توصیف متاورس استفاده می شود «تکامل بعدی اینترنت» است. اگر اینطور باشد، مطمئناً هیچ کسب و کاری نمی‌خواهد با آهسته عمل کردن، آن را از دست بدهد.

پس متاورژن چیست؟ از نظر مارک زاکربرگ، بیشتر در مورد واقعیت مجازی (VR) است. یک نسخه VR از فیس بوک را تصور کنید که در آن با دوستان خود ملاقات می کنید و چت می کنید، اطلاعات را به اشتراک می گذارید، معاشرت می کنید و با آنها در یک فضای سه بعدی همه جانبه کار می کنید.


پیشنهاد ویژه برای مطالعه بیشتر : هوش مصنوعی و یادگیری الکترونیکی


متداول ترین تعریف مورد توافق این است که واقعاً این یک اصطلاح جامع برای “هر آنچه که اینترنت به بعدی تبدیل شود” است. جریان اصلی اینترنت در حال تغییر جهان در اوایل دهه 90 با توسعه شبکه جهانی وب (صفحات وب) آغاز شد و ابتدا با ظهور رسانه های اجتماعی و سپس با پذیرش انبوه تلفن های هوشمند و اینترنت موبایل تکامل یافت.

مطمئناً احمقانه خواهد بود که فکر کنیم اینجا به پایان می رسد و هیچ تغییر پارادایم بزرگ دیگری که تجربه آنلاین را کاملاً تغییر دهد وجود نخواهد داشت. هر یک از این تغییرات با ورود پلتفرم‌های بازاریابی و تبلیغات رسانه‌های اجتماعی و سپس اپلیکیشن‌های موبایل، فرصت‌های بسیار جدیدی را برای تجارت به ارمغان آورده است. بنابراین کاملاً مطمئن است که تکامل بعدی – متاورژن – نیز انجام خواهد شد.

در مورد اینکه دقیقاً چه شکلی خواهد بود، خوب، هیچ کس مطمئن نیست. اما پول هوشمند شرط می‌بندد که شامل پلتفرم‌های تجربی و همهجانبه‌ای می‌شود که در آن ما یک هویت پایدار (مانند یک آواتار) اتخاذ می‌کنیم. پلتفرم های آنلاین قطع شده بنابراین، چگونه این احتمالاً بر تجارت تأثیر می گذارد؟ بیایید نگاهی به برخی از راه‌های اصلی استفاده از آن بیندازیم و این که چگونه ممکن است در آینده تکامل یابد.


هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی


اولین موارد استفاده تجاری متاورس به وضوح بر بازاریابی متمرکز است. در سال گذشته، مجموعه‌ای از برندهای جهانی، از نایک و دیزنی گرفته تا HSBC و JP Morgan، طرح‌های متاورس را راه‌اندازی کرده‌اند یا اعلام کرده‌اند که متاورس در استراتژی آینده آنها نقشی خواهد داشت.

متاورس یک فرصت هیجان انگیز را به بازاریابان ارائه می دهد که در درجه اول نشان دهنده یک کانال ارتباطی جدید با مشتریان است. مانند رسانه های اجتماعی، بازاریابی موتورهای جستجو و وب جهانی (WWW) قبل از آن، این کانالی است که پتانسیل آن را دارد که بیشتر از هر چیزی که قبل از آن بوده، فراگیرتر و تجربی باشد. در واقع، جهش در تعامل و تعامل بین اینترنت دوبعدی و متفاوت رسانه های اجتماعی و متاورس غوطه ور و پایدار می تواند با تغییر تبلیغات تلویزیونی و رادیویی منفعل قرن گذشته به بازاریابی تحلیلی و بسیار شخصی سازی شده مقایسه شود.

عصر اینترنت پلتفرم‌های Metaverse به‌طور بالقوه می‌توانند به کسب‌وکارها و برندها اجازه دهند تا دید 360 درجه‌ای عمیق‌تر از مشتریان خود ایجاد کنند و تجزیه و تحلیل‌های دقیق‌تر و دقیق‌تر تقسیم‌بندی را به دلیل بینشی که نسبت به رفتارهای آنلاین دارند، انجام دهند. به نوبه خود، این به آنها امکان می دهد تا تجربیات بازاریابی همهجانبه و همچنین محصولات و خدماتی را ارائه دهند که با خواسته ها و نیازهای ما هماهنگی بیشتری دارند.

متاورس صنعتی

در متاورس صنعتی، مهندسان، طراحان محصول و تکنسین‌ها از قدرت محیط‌های مجازی و دیجیتالی مشترک برای ساده‌سازی فرآیند تولید استفاده می‌کنند. یک مفهوم کلیدی دوقلو دیجیتال است . شبیه‌سازی دیجیتالی یک محصول، ساختار، فرآیند یا سیستم واقعی که از داده‌های دوقلوی واقعی خود استفاده می‌کند تا یک مدل رایانه‌ای ایجاد کند که می‌توان آن را دستکاری و آزمایش کرد. محیط مجازی البته مفهوم شبیه سازی دیجیتال دهه ها در صنعت وجود داشته است.

با این حال، انطباق آن با پارادایم فرا وجهی، به دلیل ماهیت مشارکتی محیط متاورس، امکانات جدیدی ایجاد می کند. فناوری واقعیت افزوده (AR) به این معنی است که می‌توان این مدل‌های دوقلو دیجیتال را در محیطی واقعی آورد. به عنوان مثال، سازندگان می توانند روی یک قطعه زمین بایستند و ساختمانی را که قصد ایجاد آن را دارند به صورت بصری در اطراف خود ببینند.

با استفاده از هدست، یک تیم کامل از معماران، مهندسان سازه و مدیران سایت می‌توانند ساختمان اطراف خود را ببینند و حتی آن را در زمان واقعی «ویرایش» کنند و عناصری را اضافه یا حذف کنند تا ببینند چگونه بر سازه و همچنین چشم‌انداز اطراف آن تأثیر می‌گذارد. اطلاعات مربوط به هزینه توسعه و همچنین نیاز به نیروی انسانی را می توان در زمان واقعی بر روی تجسم ها قرار داد.

متاورس صنعتی متشکل از تلاقی بسیاری از روندهای فناوری پیشرفته، از جمله شبکه 5G، رایانش ابری و لبه، و فناوری‌های مبتنی بر یادگیری ماشین مانند بینایی کامپیوتر و اینترنت اشیا (IoT) است. صنایعی که قادرند اینها را با هم جمع کنند تا محیط های دیجیتالی همهجانبه و پایداری را ایجاد کنند که امکان همکاری صنعتی در مقیاس را فراهم می کند، احتمالاً به عنوان رهبران در این زمینه ظاهر می شوند.

متاورس سازمانی

این فقط کسب و کارهای تولیدی و صنعتی نیستند که از فناوری متاورس استفاده می کنند. در دنیای امروز پس از همه‌گیری، و زمانی که شرکت‌ها و کارمندان راه‌هایی را برای ارائه ترتیبات کاری انعطاف‌پذیرتر برای تطابق با شیوه‌های زندگی در حال تغییر جستجو می‌کنند، ابزار دیجیتالی همه‌جانبه و مشارکتی هر شرکتی را قادر می‌سازد تا فرآیندهای کاری جدید و سازنده‌تری را تجربه کند.

محل کار واقعیت مجازی یکی از سنگ بناهای چشم انداز متا Horizon است که محیط های مشترکی را ارائه می دهد که تیم ها می توانند در آن جمع شوند. Mesh for teams آواتارها را به محیط کار مشترک مایکروسافت اضافه می‌کند و Zoom ویژگی‌ای به نام Welo اضافه کرده است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد محیط‌های دیجیتالی پایداری را برای برگزاری جلسات ایجاد کنند.

مورد استفاده دیگری که به سرعت مورد توجه قرار می گیرد، تیم سازی، سوار شدن به هواپیما و آموزش است. Accenture یک محیط متاورس به نام Nth Floor ایجاد کرده است که به اعضای چای خود اجازه می‌دهد «به روش‌های جدید ملاقات کنند، یاد بگیرند و همکاری کنند». انتظار می رود همه کارمندان جدید به منظور اطلاع از جزئیاتی که باید هنگام پیوستن به شرکت بدانند، بازدید کنند.


هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی


در نوکیا، یک تیم یک جلسه آموزشی هفتگی 30 دقیقه ای “ناهار و یادگیری” VR را اجرا کرده است. آیا همه چیز هیپ است؟مطمئناً یک مکتب فکری وجود دارد که می گوید مفهوم متاورس بیش از حد تبلیغاتی است، و همه اینها در واقع فقط فناوری های موجود مانند VR، AR و جهان های مجازی مانند Second Life هستند که به عنوان چیزی جدید بسته بندی شده اند. با این حال، من معتقدم که این نکته را از دست می‌دهد، زیرا متاوره در مورد گردآوری همه این‌ها و موارد دیگر برای ایجاد چیزی بیشتر از مجموع اجزای آن است – یا خواهد بود.

اگرچه اغلب به‌عنوان چیزی توصیف می‌شود که هنوز راه درازی تا آینده دارد، بسیاری از بلوک‌های سازنده متاورس در حال حاضر اینجا هستند و همانطور که در این مقاله به آن اشاره کردیم، در حال حاضر تأثیر واقعی بر مشاغل در سراسر جهان دارند. این که تا 10 سال دیگر، زمانی که مرحله بعدی تکامل اینترنت واقعاً در زندگی ما حک شود، چه عناصری همچنان به عنوان هسته اصلی این مفهوم دیده می شوند، باید دید. به عنوان مثال، چشم انداز مارک زاکربرگ از یک متاورس متمرکز، متعلق به شرکت، اولین متاورس واقعیت مجازی، ممکن است در نهایت بسیار فراگیر باشد.

با این حال، یکی از چیزهایی که به آن اطمینان داریم این است که اینترنت تخت و مبتنی بر صفحه نمایش همه چیز نیست که چگونه واقعیت های دیجیتال را تجربه می کنیم، و کسب و کارهایی که در ساختن نسل بعدی پیشرو هستند. اینترنت از مزایای آن بهره خواهد برد، درست همانطور که بارها در گذشته دیده ایم.

 


تهیه شده توسط تیم تولید محتوای هلدینگ کاسپین / مینا بشیری/ منبع : https://bernardmarr.com/


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید