هوش مصنوعی و مراحل 7گانه تکامل آن

هوش مصنوعی و مراحل هفتگانه تکامل آن

هوش مصنوعی و مراحل 7گانه تکامل آن

 

دیروز در یوتیوب به صورت اتفاقی به ویدئویی برخورد کردم (به زبان انگلیسی) که در مورد آینده هوش مصنوعی و مراحل 7گانه تکامل آن صحبت می کرد. به نظرم ارزش داشت که با شما دوستان مطالبش رو به اشتراک بزارم. یه خلاصه از مطالب این ویدئو را یادداشت برداری کردم.

برای اینکه کمی درک کنیم که دنیا در سال های آینده چقدر متحول می شود. بهتر است بدانیم که هم اکنون با این همه تحولی که در چند ماه اخیر اتفاق افتاده هنوز در مرحله دوم و سوم تکامل هوش مصنوعی هستیم! در باره هوش مصنوعی و مراحل 7گانه تکامل آن به صورت خلاصه  در ادامه بخوانید.

 

هوش مصنوعی و مراحل 7گانه تکامل آن

مرحله اول: rule based AI systems

در این مرحله یک سری داده و قوانین به هوش مصنوعی داده می شود و بر اساس همین ها (بدون درک زمینه و شرایط پیچیده) هوش مصنوعی اقدام به تصمیم گیری می کند. مثال: ربات‌هایی که داده ها و قوانین بازی شطرنج به آنها داده شده است و با انسان ها شطرنج بازی می کنند.

مرحله دوم: context awareness and retention systems

پیشرفت این مرحله نسبت به قبلی در این است که هوش مصنوعی شرایط زمینه ای را نیز درک می کند. مثلا وقتی سوالی از او می پرسید و پاسخی می دهد، اگر سوال دومی بپرسید متوجه می شود که این سوال در ادامه سوال قبلی است و داده های سوال قبلی به دومین سوال مرتبط هستند. در این مرحله هوش مصنوعی یک الگوریتم یادگیرنده نیز هست و محتویات تعاملی که با کاربر دارد را حفظ کرده. از آن یاد می گیرد و بنابراین هر چه بیشتر ازش استفاده بشه باهوش تر میشه! مثال این مرحله چت جی پی تی است.

یعنی چت جی پی تی با این همه توان و تحولی که ایجاد کرده هنوز در مرتبه دوم از تکامل هوش مصنوعی قرار داره! این موضوع نشون میده که تحولات آینده چقدر خارق العاده خواهند بود!

مرحله سوم domain specific mastery systems

در این مرحله هوش مصنوعی علاوه بر توانایی های مرحله قبل، در یک حوزه تخصصی خاص بسیار ماهر و عمیق می شود. اینها در واقع هوش مصنوعی های متخصص هستند که به مسائل پیچیده تر و تخصصی پاسخ می دهند.

مرحله چهارم: thinking and reasoning AI systems

در این مرحله هوش مصنوعی‌ها علاوه بر توانایی های قبلی، شبیه سیستم فکری انسان قادر به تحلیل و تفسیر هستند. قادر به درک معانی و مسائل کاملا جدید و تجربه نشده هستند. راه حل های خلاقانه ارائه می دهند. اینها از تکنیک های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق استفاده می کنند. با مرور زمان شبیه انسان از تجربه می آموزند و سیستم تحلیل خود را مدام بهبود می دهند.

 


پیشنهاد ویژه برای مطالعه بیشتر: هوش مصنوعی و یادگیری الکترونیکی


مرحله پنجم: the birth of a new mind: Artificial general Intelligence

در این مرحله از هوش مصنوعی و مراحل 7گانه تکامل آن ، هوش مصنوعی شبیه انسان شده و در واقع می تواند گفت که یک مغز یا ذهن انسانی جدید ایجاد شده است. این هوش مصنوعی دیگه فقط مثل مرحله سوم در یک حوزه خاص متخصص نیست. بلکه در همه شرایط توانایی تحلیل او مثل انسان است. یا مثل مرحله چهار فقط قدرت تحلیل و تفسیر ندارد بلکه حتی عواطف انسانی را نیز تشخیص می دهد. مثل یک انسان دارای ویژگی خودآگاهی است. این نوع در مرحله تئوری و تحقیقاتی قرار دارد. هنوز مصداق خارجی برای آن ایجاد نشده است.

مرحله ششم: artificial super intelligence

در این مرحله هوش مصنوعی ها قادر هستند بهتر از انسان ها مسائل را ادراک و راه حل های بهتری برای مسائل پیچیده ارائه بدهند.

مرحله هفتم: AI singularity

در مرحله هفتم از هوش مصنوعی و مراحل 7گانه تکامل آن ، هوش مصنوعی ها قادر هستند داده ها و سیستم فکری انسان ها را به درون خود منتقل کنند. علاوه بر این رشد فکری و توان تحلیل تفسیر و پیش بینی آنها شتاب گرفته و از رشد فکری انسان ها پیشی می گیرد. احتمالا جهان در این مرحله توسط آنها اداره می شود و اتفاقات غیر قابل تصوری به وقوع خواهد پیوست.

 

با آگاهی در خصوص هوش مصنوعی و مراحل 7گانه تکامل آن وقت آن رسیده که برای قدم برداشتن در این حوزه و پیشرفت تلاش کنیم .

 


تهیه شده توسط تیم تولید محتوای هلدینگ کاسپین / مینا بشیری / منبع: https://t.me/+imV4e3cpwtEwOWJk


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید