انواع و مهارت های لازم برای مدیریت پروژه

مدیریت پروژه

انواع مدیریت پروژه کدامند؟

همه انواع مدیریت پروژه در نهایت یک کار را انجام می­دهند، یعنی به سرانجام رساندن یک پروژه؛ اما در هر نوع، از روشی متفاوت برای انجام کار استفاده می­شود. انواع و روش­ های مدیریت پروژه به 7 مدل اصلی و پر استفاده تقسیم­ بندی می­ شوند. project چیست؟ تحقیق در مورد مدیریت پروژه به چه صورتی است؟

هلدینگ کاسپین


  • مدل آبشاری (waterfall project management) مدیریت پروژه

مدل «آبشاری» یکی از قدیمی ­ترین روش ­های مدیریت پروژه است که هنوز هم توسط تیم­ های توسعه استفاده می­شود. در این روش هر مرحله به­ طور کامل به مرحله قبل وابسته است. در حالی که سبک «آبشاری» بسیار کندتر از نمونه ­های مشابه خود است، می­تواند برای کسانی که به دنبال ساختاربندی یا پیش ­بینی زیادی هستند مفید باشد. استفاده از این روش می­تواند با توقف­های زیادی روبرو باشد. چرا که اشکال در یک مرحله نیازمند بررسی مراحل قبلی است.

  • مدل چابک (agile project management) مدیریت پروژه

روش «چابک» نسبت به آبشاری سریع­تر است و فرآیندهای بیشتری را پوشش می‌دهد. چنین نیز می­توان گفت که روش «چابک» لزوماً یکی از انواع مدیریت پروژه نیست و می­توان به عنوان یک طرز فکر یا روش کار در هر موضوعی به آن نگاه کرد. در روش «چابک» از زیرگروه­ های کوچک برای انجام کار استفاده می­ شود که نقش افراد در آن­ها قابل جابه‌جایی است.

  • مدل اسکرام (scrum project management) مدیریت پروژه

«اسکرام» خلاصه شده روش «چابک» است. بسیار سریع است و دارای یک محدوده کوچک است. در روش«اسکرام» پروژه در قطعات کوچک و معمولاً براساس یک بازه زمانی یک ماهه برنامه­ ریزی می­شود. این روش برای تیم­ های کوچک مناسب است.

  • مدل کنبام (Kanban project management) مدیریت پروژه

این روش نیز یکی دیگر از زیر مجموعه­ های روش «چابک» است. برخلاف نوع اسکرام مدیریت پروژه که بسیار متکی به زمان است، «کنبام» به سازمانی و ساخت‌یافته بودن روند کار اهمیت می­دهد. برای تحقق این امر، «کنبام» در درجه اول به تعداد وظایفی که در هر فرآیند انجام می­شود، چگونگی ساده‎سازی و غیره نگاه می­ کند. این روش برای انجام پروژه­های کارخانه­ای که محصولات مشابه در تعداد بالا تولید می­کنند مناسب است.

  • مدل تکیه­‌گاهی (lean project management) مدیریت پروژه

در این روش مدیریت پروژه که از نظر اتکا به روندها و ساختارها مانند «کنبام» است، تأکید بر ذهنیت مشتری است. در این روش مهم این است که چگونه کار به صورتی پیش ­برود که بهترین نتیجه در مناسب­ ترین زمان به مشتری ارائه شود.

  • مدل شش سیگمای (six sigma project management) مدیریت پروژه

این روش تأکید بر کیفیت خروجی دارد. این روش زمانی مفید خواهد بود که از روش تکیه گاهی استفاده کرده ­باشید و نتیجه نهایی به اندازه انتظار رضایت­ بخش نباشد. درواقع مدل «شش سیگما» می­تواند با سایر روش ­ها ادغام شده و به بهبود نتیجه کمک کند.

  • مدل prince2 مدیریت پروژه

روش « PRINCE2» اغلب توسط بخش ­های خصوصی در دولت مورد استفاده قرار می ­گیرد و روی کارایی و به حداقل رساندن خطاها متمرکز است. این روش متمرکز بر جزئیات است و پروژه را به مراحل محصول محور کوچک­تر تقسیم می­کند.


 مهارت­های مهم در مدیریت پروژه

هلدینگ کاسپین

  • رهبری

بسیاری معتقدند که افراد با این مهارت متولد می­شوند و نمی­توان آن را آموخت. اما مشخص است که رهبری نیز مانند هر مهارت دیگری قابل آموزش است. بنابراین اگر به فکر انجام امور پروژه هستید باید یاد بگیرید که چگونه در مسیر رهبری گام بردارید.

  • برقراری ارتباط

توانایی برقراری ارتباط مؤثر، مکمل توانایی رهبری است. اگر می­خواهید رهبر خوبی باشید باید بتوانید با اعضای تیم خود به خوبی ارتباط برقرار کنید. اما شما نه تنها قرار است با تیم خود ارتباط برقرار کنید، بلکه باید ارتباطات روشنی با همه افراد مرتبط با پروژه داشته­ باشید؛ از فروشندگان و پیمانکاران گرفته تا سهامداران و مشتریان.

  • مدیریت وظایف

مدیریت وظایف با دو مهارت قبلی ارتباط تنگاتنگ دارد. در هر پروژه نقش­های مختلف و وظایف مختلف هر نقش وجود دارد، که هریک به یک­دیگر مرتبط هستند. بنابراین سوء­مدیریت می­تواند خسارات زیادی به پروژه وارد کند. مدیریت وظایف به منزله تهیه یک لیست است. شما در این لیست علاوه‌بر وظایف باید پیچیدگی‌های هریک و ابزارهایی که برای مدیریت کارآمد هر یک نیاز است را بگنجانید.

  • توانایی مذاکره و حل تداخلات

شما تا چه حد توانایی کمک به اعضای تیم خود را برای حل تناقض ­ها و تداخلات دارید؟ آیا می­توانید برای افزودن یک فرد متخصص به تیم خود مذاکره کنید؟  به عنوان یک مدیر پروژه اگر این مجموعه مهارت­ها را داشته­ باشید یا بتوانید آن‌ها را توسعه دهید، احتمال موفقیت شما افزایش می ­یابد.

  • ایجاد تعهد در تیم

ایجاد تعهد در تیم در وهله اول با داشتن دلیل و هدف مشخص برای با هم بودن آغاز می شود. هنگامی که این اتفاق افتاد باید درحالی که تیم مراحل تعریف و برنامه ­ریزی را طی می­کند روابط درونی آن نیز شکل گیرد. بنابراین شما باید درک صحیحی از پویایی تیم داشته باشید. فراموش نکنید که فقط انجام کار مهم نیست بلکه چگونگی انجام کار مهم است.

 

 


تهیه شده در گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | نویسنده: محسن کیان/ منبع : https://asana.com/


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید