SRM (مدیریت ارتباط با تامین کنندگان) چیست؟

SRM چیست

مدیریت ارتباط با تأمین کننده یا SRM(Supplier Relationship Management)

مدیریت ارتباط با تأمین کننده

SRM چیست ؟ SRM یا مدیریت ارتباط با تأمین کنندگان برنامه‌ریزی برای مدیریت روابط و قراردادهایی است که بین شرکت و تأمین کنندگان بسته می‌شود. به تبع پیاده‌سازی این نوع سیستم در یک شرکت یا کارخانه به بهبود روابط و انتخاب تأمین کننده مناسب برای تأمین منابع منجر می‌شود.


سیستم SRM چیست؟

SRM شامل فرآیندهایی است که بر روابط بین شرکت و تأمین کنندگان در بالادست زنجیره تأمین فعالیت دارد. یک رابطه طبیعی بین فرآیندهای SRM و ISCM وجود دارد. زیرا در نظر گرفتن محدودیت‌های تأمین کننده در زمان برنامه‌ریزی‌های داخلی شرکت بسیار مهم است.

SRM به ایجاد روابط مثبت خریدار و تامین کننده کمک می کند. تعیین می کند که کدام فعالیت ها در ارتباط با هر تامین کننده باشد. مدیریت ارتباط با تامین کنندگان توسط متخصصان زنجیره تامین درگیر در زمینه هایی نظیر تهیه، مدیریت پروژه و عملیات که در آن این متخصصان به طور مرتب با تامین کنندگان مقابله می کنند، استفاده می شود. SRM شامل هر دو روش تجاری و نرم افزار است.


مشاوره کاسپین


درست همانطور که تعریف واقعی مدیریت ارتباط با تامین کننده بسته به اینکه کدام سازمان آن را تعریف می کند می تواند متفاوت باشد. فرایندهای منابع استراتژیک مربوط به SRM نیز می تواند متفاوت باشد. با این حال، این دسته بندی های گسترده را می توان برای درک فرایندهای مدیریت رابطه مهم تامین کننده زیر استفاده کرد.

تقسیم بندی تامین کنندگان، که دسته بندی تامین کنندگان بر اساس اهمیت آنها برای کسب و کار، انجام می شود.
توسعه مدل های حکومتی و مدیریت عملکرد برای پیاده سازی فرآیندهای کسب و کار و اختصاص ذینفعان به اهداف کسب و کار.
بهبود روابط با تامین کنندگان، که شامل به اشتراک گذاری اطلاعات استراتژیک با تامین کنندگان کلیدی برای توسعه محصولات و خدمات بهتر است.


آشنایی با : ارزیابی تامین کنندگان ؛ معیارها و شاخص های پایش


فرآیندهای اصلی SRM

مشارکت/SRM

مدیریت ارتباط با تأمین کننده در یک کارخانه یا شرکت شامل فرآیندهای اساسی است که برنامه‌ریزی‌ها مطابق با آن جلو می‌رود. این فرآیندها شامل: مشارکت در طراحی، منبع یابی، مذاکره، خرید و مشارکت در تأمین است.

مشارکت در طراحی

هدف از انجام این فرآیند بهبود در طراحی محصول است. شرکت تولید کننده و تأمین کنده با بستن قرارداد در زمینه طراحی محصول با مشخصات مناسب با یکدیگر همکاری می‌کنند. تا اطلاعاتی که در نتیجه‌ی تغییرات صورت گرفته در محصول ایجاد می‌شود، بین تأمین کننده و تولید کننده به اشتراک گذاشته شود.

مزیت این کار حذف هزینه‌های گزافی است که به علت نبود قطعات به شرکت تحمیل می‌شود. همکاری خوب و سازنده در این مرحله باعث می‌شود هزینه‌ها به مقدار قابل توجه‌ای کاهش داشته باشد. چراکه 80 درصد هزینه محصول در زمان طراحی آن برآورد  می‌شود.


هلدینگ کاسپین


منبع یابی

در این مرحله از سیستم مدیریت ارتباط با تأمین کننده، با ایجاد شرایط لازم فرصت برای انتخاب تأمین کننده مناسب، مدیریت قرارداد و ارزیابی تأمین کننده فراهم می‌شود. معیارهایی که برای ارزیابی تأمین کنندگان مدنظر قرار دارد شامل: زمان تدارکات، قابلیت اعتماد، کیفیت و قیمت است.

در بخش منبع یابی مدیریت قرارداد بخش مهمی از آن را در برمی‌گیرد. چراکه قراردادهای بسته شده به علت داشتن جزئیات فراوان لازم است که همواره مدیریت و بررسی شود. بسیاری از نرم‌افزارهای مدیریتی این کار را انجام می‌دهند.

مذاکره

بخشی اصلی در انتخاب تأمین کننده بستن قرارداد مذاکره با تأمین کنندگان برای بستن قیمت و مقدار اقلام خریداری شده است که با تقاضا برای قیمت دادن RFQ آغاز می‌شود. مذاکره می‌تواند شامل طراحی و اجرای مزایده باشد. البته هدف اصلی در یک مذاکره تنظیم قرارداد خوب است تا نیازهای شرکت را برآورده کند.

 


مقاله پیشنهادی: جایگاه شبکه سازی در ارتباطات کاری


خرید

خرید/SRM

فرآیند خرید تدارک عملی مواد از تأمین کنندگان است. این فرآیند شامل: ایجاد، مدیریت و تصویب سفارشات خرید است. نرم‌افزارها و مشاوران زبده‌ای هستند که با برنامه‌ریزی فرآیند تدارکات را مکانیزه کرده. باعث کاهش زمان و هزینه پردازش می‌شوند.

مشارکت در تأمین

پس از آن‌که بین شرکت و تأمین کننده برای تأمین مواد موافقت ایجاد شد. می‌توان عملکرد زنجیره‌ تأمین را با مشارکت در پیش‎بینی‌ها، برنامه‌ریزی‌های تولید و سطوح موجودی افزایش داد. هدف از این مشارکت اجرای برنامه مشترک در طول زنجیره تأمین است.

اگر بین فرآیندهای مختلف سیستم مدیریت ارتباط با تأمین کننده یا SRM یکپارچگی خوبی وجود داشته باشد مطمئنا عملکرد زنجیره تأمین به شدت بهبود خواهد یافت. این امر مستلزم ایجاد همکاری مناسب بین اجزای مختلف زنجیره تأمین به ویژه افراد بالادستی با طرف‌های تأمین کننده است.


کلام پایانی

تأمین کنندگان در ابتدای یک زنجیره تأمین قرار دارند. بنابراین اهمیت و برنامه‌ریزی در ابتدای زنجیره به نوعی ایجاد SRM می‌تواند خروجی ایده‌آلی را به همراه داشته باشد. داشتن تأمین کنندگانی خوش قول، منصف، همکار و پیگیر می‌تواند تأثیر مثبتی در زمان و میزان سفارشات شما داشته باشد. نتیجه‌ی آن جلب رضایت و اعتماد مشتری خواهد بود.

 

 


تهیه شده در گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | نویسنده: سیده فاطمه حوائجی | منبع: مدیریت زنجیره تأمین تیموری


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید