فهرست مطالب
Toggle12 سال پیش در 11 آبان 1386 روز سوم اردیبهشت، روز تولد شیخ بهایی، بهعنوان روز ملی کارآفرینی نامگذاری شد.
روز ملی کارآفرینی
سومین روز اردیبهشتماه مصادف با بزرگداشت شیخ بهایی به نام مردمانی خورده که ارزش خلق میکنند. مردان و زنانی که رفع مشکلات را در اولویت قرار دادهاند. بیآنکه از مواجهه با سختیها و کمبودها دلسرد شوند.
کارآفرینی چیست؟
اقتصاددانان هرگز تعریفی ثابت از “کارآفرین” یا “کارآفرینی” نداشته اند. گرچه مفهوم Entrepreneurship وجود داشت و قرن ها شناخته شده بود. اما اقتصاددانان این افراد را از مدل های رسمی خود کنار گذاشتند.
آن ها تصور می کردند که اطلاعات کامل برای بازیگران کاملا منطقی شناخته می شود. جایی برای ریسک پذیری و کشف آن ها باقی نمی گذارد. تا اواسط قرن بیستم بود که اقتصاددانان به طور جدی تلاش کردند کارآفرینی را در مدل ها بگنجانند.
کارآفرینی عبارت است از ایجاد مشاغل و مقیاس گذاری برای ایجاد سود. تعریف مدرنتر Entrepreneurship نیز در مورد تحول جهان با حل مشکلات بزرگ است. مانند ایجاد تغییرات اجتماعی یا ایجاد یک محصول ابتکاری که وضعیت موجود زندگی روزمره را به چالش بکشد.
کارآفرینی محرک مهم رشد اقتصادی و نوآوری
مشاغل کارآفرینی بازدهی بالا را با سطح عدم اطمینانی به همان اندازه بالا، هدف قرار می دهند.
کارآفرین امنیت مالی و شغلی، وقت و همچنین سرمایه خود را برای سرمایه گذاری نامطمئن به خطر می اندازد. بازاریابی، فروش و توزیع جنبه های مهم دیگری هستند که توسط کارآفرین کنترل می شود.
کارآفرین
کارآفرینان با استفاده از مهارت ها و پیش بینی نیازها و آوردن ایده های جدید خوب به بازار، نقشی اساسی در اقتصاد بازی می کنند. به کارآفرینانی که ثابت می کنند در پذیرش ریسک یک شرکت نوپا موفق هستند، پاداش سود، شهرت و ادامه رشد می دهند.
کسانی که شکست می خورند، متحمل ضرر می شوند و در بازارها کمتر شیوع پیدا می کنند. بنابراین، شخصی که خطر شروع یک کار تجاری جدید را بر عهده دارد، کارآفرین نامیده می شود.
یک کارآفرین بنگاه اقتصادی ایجاد می کند که سرمایه و نیروی کار را برای تولید کالاها جمع آوری میکند.
کارآفرینی شغلی پرخطر است. اما همچنین می تواند پاداش بالایی داشته باشد، زیرا منجر به تولید ثروت اقتصادی، رشد و نوآوری میشود.
کارآفرینان افرادی هستند که سازماندهی یک تجارت جدید و خطرات و پاداش های ناشی از آن را بر عهده میگیرند.
آن ها معمولا به عنوان کسانی طبقه بندی میشوند که نوآوری هایی با رشد و ریسک بالا را تجربه می کنند. در حالی که صاحبان مشاغل کوچک بر یک تجارت با کالای مستقر و مشتری متکی هستند. از این رو، کارآفرینان موفق به عنوان یک نیروی محرک در اقتصاد مدرن تلقی می شوند.
مشکلات کارآفرینی
مشکلات پیش روی کارآفرینان در دو دسته خلاصه میشوند:
بخشی که مربوط به دولت و قوانین و زیرساختها و بیمه و مالیات است .
بخشی دیگری که ناشی از مشکلات اکوسیستم امروزی جامعه و عدم سنخیت روحیه ما با کارآفرینی است.
ما در جامعه امروز، یاد نگرفتهایم در کنار هم زندگی کنیم، کار بیافرینیم و زمینه رشد جامعه را فراهم آوریم. همین مسئله اهمیت کارآفرین و کارآفرینی را دوچندان میکند.
کارآفرین، از یکسو دل در گرو توسعه و رشد اکوسیستم کارآفرینی دارد . از سوی دیگر باید اعتمادسازی را بهعنوان مهمترین عامل موفقیت و رشد نهادینه کند. این راه، بیشک سخت و جانفرساست. برای کارآفرین کافیست که عبور از این راه سخت بنفع جامعه باشد تا همه این سختیها را به جان بخرد.
همچنین شیخ بهائی به مهارت در ریاضی و معماری و مهندسی معروف است. برای زنده ماندن یاد این شخصیت علمی والا، روز تولد شیخ بهایی به عنوان روز معماری در ایران تعیین شده است.
تهیه شده در تیم تولید محتوای هلدینگ کاسپین
بدون دیدگاه