تحلیل رقبا درکسب و کار

تحلیل رقبا درکسب و کار

استراتژی / تحلیل رقبا

از استراتژی تحلیل رقبا چه می دانید؟ آخرین باری که برای کسب و کار خود، تحلیل رقبا انجام داده اید چه زمانی بوده است؟ اصلا می دانید چطور برای کسب و کار خود تحلیل رقابتی بنویسید؟ اگر در مورد نحوه تجزیه و تحلیل رقبا و اهمیت آن در پیشرفت و راهبردهای موفقیت هر کسب و کار اطلاع کاملی ندارید یا حتی اگر تصور می کنید تحلیل رقبا، صرفاً یک ارزیابی یک ساعته و سطحی وب سایت و رسانه های اجتماعی یکی رقبایتان است، احتمالاً بیخیال یکی از مهم ترین و موثرترین ابزارهای رشد کسب و کار خود شده اید!

 

تحلیل رقبا چیست؟

تحلیل رقبا یک استراتژی است که در آن رقبای اصلی شناسایی شده و درباره محصولات، نحوه و میزان فروش و استراتژی های بازاریابی آنها تحقیق می شود. نتیجه این کار، تعریف و اجرای استراتژی های هوشمندانه، کم هزینه و زود بازده در کسب و کار است که منجر به پیشرفت قابل توجه نسبت به رقبا در بازار می شود. تجزیه و تحلیل رقبا به کسب و کارها کمک می کند تا از چگونگی عملکرد خود در مقابل رقبا مطلع شوند. ضمناً، تحلیل رقبا باعث آشنایی با جزییات برنامه های کسب و کارهای رقیب می شود و به تبع آن، امکان استفاده حداکثری از فرصت ها و تجربه های رقبا و خودداری از تکرار اشتباهات آنها فراهم می شود.

 

تجزیه و تحلیل رقبا در بازاریابی

هر کسب و کاری بدون توجه به حوزه و زمینه کاری می تواند از مزایای تجزیه و تحلیل مستمر رقبای خود بهره مند شود. با انجام تجزیه و تحلیل رقبا قادر خواهید بود:

  • شکاف های موجود در بازار را شناسایی کنید،
  • محصولات و خدمات جدید را توسعه دهید،
  • روند بازار را کشف کنید،
  • بازاریابی و فروش موثرتری را تجربه کنید.

همانطور که مشاهده می شود، یادگیری هر یک از این چهار مورد فوق، موجب افزایش چشم گیر ظرفیت موفقیت کسب و کار شما می شود. اما قبل از اینکه برای شروع تحلیل رقبا خیلی هیجان زده شوید، باید 10 نکته حیاتی برای تحلیل رقبای کسب و کار را مرور کنیم. هنگامی که رقبای واقعی خود را شناسایی کردید، باید معیارهای درست را برای مقایسه و تحلیل آنها تعیین کنید. در ادامه این مقاله، 10 نکته حیاتی برای چگونگی شناسایی رقبا و تحلیل برنامه ها و عملکرد آنها ارائه می گردد.

 

چگونه می توان یک تحلیل رقابتی انجام داد:

  1. شناسایی رقبای کسب و کار،
  2. ارزیابی فناوری های مورد استفاده توسط رقبا
  3. شناخت محصولات یا خدمات رقبا،
  4. ارزیابی روش ها و نتایج فروش رقبا،
  5. بررسی نحوه و شیوه قیمت گذاری محصولات رقبا و تخفیفات مرتبط،
  6. ارزیابی و تحلیل نحوه بازاریابی محصولات رقبا،
  7. تحلیل استراتژی تولید محتوا و تبلیغ محتوای رقبا،
  8. تحلیل میزان تعامل مخاطبین با محتوای رقبا،
  9. ارزیابی فعالیت رقبا در شبکه های اجتماعی و استراتژی های آنها در سایر پلتفرم ها،
  10. تجزیه و تحلیل SWOT به منظور یادگیری نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدات رقبا.

10 نکته حیاتی تحلیل رقبا/ کسب و کار/استراتژی


1. شناسایی رقبای کسب و کار

ابتدا باید بدانید که واقعاً با چه کسانی رقابت می کنید تا بتوانید داده ها را به طور دقیق مقایسه کنید. بسیاری از مواردی که در کسب و کارهای مشابه شما اثربخش باشند، ممکن است برای کسب و کار شما مفید نباشد. پس چگونه می توانید رقبای واقعی خود را شناسایی کنید؟ بهتر است در گام اول رقبای خود را به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم کنید.

رقبای مستقیم، کسب و کارهایی هستند که کالا یا خدماتی را ارائه می دهند که می تواند جایگزین مشابهی برای شما شود و در همان منطقه جغرافیایی شما فعالیت می کنند. از طرف مقابل، یک رقیب غیرمستقیم رقیبی است که محصولی را ارائه می دهد که یکسان نباشد اما بتواند همان نیاز مشتری را برآورده کند یا مشکل مشابه را حل کند. شاید در نگاه اول به نظر برسد، اما تفاوت این دو نوع رقیب با اشتبلاه مواجه می شود. نکته مهم این است که هنگام مقایسه کسب و کار خود، فقط باید روی رقبای مستقیم خود تمرکز کنید. بسیاری از کسب و کارها در این زمینه دچار اشتباه می شوند.

بیایید از یک مثال استفاده کنیم: وبسیما و چنسیفای هر دو کسب و کارهای متمرکز بر خدمات فناوری اطلاعات و توسعه نرم افزار هستند که به عنوان یکی از سرویس های اصلی خود، وب سایت های اختصاصی طراحی و توسعه می دهند و در نگاه اول به مخاطبان هدف مشابهی خدمت می کنند. اما با نگاهی عمیق تر، می بینیم که محصول واقعی این دو رقیب (وب سایت / سامانه / اپلیکیشن) در واقع یکسان نیست.

تحلیل و مقایسه

چنسیفای بر روی پروژه های وب سایت های استارتاپی و پیچیده که قابلیت رشد و جذب سرمایه بالایی دارند تمرکز دارد؛ در حالی که وبسیما سطح عمومی تری از وب سایت های شیک شامل فروشگاه های آنلاین، پتلفرم های عمومی، مجله های آنلاین و… را پوشش می دهد. درست است، این دو کسب و کار نیاز مشابهی را برای مشتریان برآورده می کنند (طراحی و ساخت یک وب سایت به روز، شیک و استاندارد توسط بهترین متخصص های کشور)، اما این کار را با انواع کاملاً متفاوت محصول نهایی و استراتژی مختلف انجام می دهند و این موضوع، آنها را به رقبای غیرمستقیم همدیگر تبدیل می کند.

در چنین شرایطی، مدیران چنسیفای بودجه و زمان خود را صرف ارزیابی، مطالعه و تحلیل رقیبی به نام وب سیما نخواهند کرد؛ زیرا مخاطبان آنها احتمالاً بسیار متفاوت است (مخاطبین چنسیفای عموماً جدی، حرفه ای، با هدف راه اندازی استارتاپ، دارای سرمایه یا تیم مناسب / مخاطبین وبسیما عموماً قصد آنلاین نمودن یا توسعه بخشی از کسب و کار فعلی یا تجربه ای جدید با بودجه کمتر و دید کوتاه مدت تر). هرچند مخاطبین بطور کلی به محصولی مشابه نیاز دارند، اما همین تفاوت ها برای ایجاد یک تغییر بزرگ در راهبردها کافی است.

توصیه می شود این کسب و کارها را همیشه تحت بررسی داشته باشید زیرا آنها می توانند به سرعت تغییر موضع داده و به یه رقیب مستقیم تبدیل شوند.  بازار می تواند در هر زمان تغییر کند و اگر دائماً آن را ارزیابی نکنید، از این تغییرات مطلع نخواهید شد و احتمالا آماده مواجه شدن با تغییرات را نخواهید داشت.

 

2. ارزیابی فناوری های مورد استفاده توسط رقبا

درک اینکه رقبای شما از چه نوع و چه سطحی از فناوری استفاده می کنند، می توانند برای کسب و کار شما حیاتی باشد. اگر تفاوت عملکرد فناوری های مورد استفاده چندان قابل تامل نباشد، می توان از این مورد چشم پوشی کرد، ولی به هر حال برای نتیجه گیری همین تفاوت فناوری ها هم نیاز به بررسی کلی فناوری مورد استفاده رقبا برای ارائه محصولات یا خدمات است. به عنوان مثال، شاید در ارزیابی رقبای خود، شاهد بازخوردهای مثبت مشتریان در مورد خدمات پشتیبانی مشتری یک رقیب بوده اید. در این مثال و در حین بررسی رقبا، متوجه خواهید شد که رقیب شما از یک نرم افزار قدرتمند خدمات مشتری (CRM) استفاده می کند که شما از آن بی بهره اید.

برای اینکه بفهمید رقبای شما از کدام فناوری و نرم افزارها استفاده می کنند، آدرس URL آنها را در BuiltWith تایپ کنید و در بخش Detailed Technology Profile تمامی فناوری های مورد استفاده رقیبان خود را به تفکیک مشاهده کنید. ضمناً، از طریق بررسی لیست فرصت های شغلی منتشر شده توسط رقبای خود و تخصص افرادی که قرار است استخدام شوند، می توانید سمت و سوی توسعه آینده هر رقیب را حدس بزنید.

 

3. شناخت محصولات یا خدمات رقبا

هسته اصلی هر کسب و کار، محصول یا خدمات آن است که باعث اهمیت ویژه این شناخت صحیح از آن می شود. شما باید روند ارائه و کیفیت محصولات یا خدمات رقبای کسب و کار خود را تجزیه و تحلیل کنید. همچنین باید به قیمت گذاری محصولات و خدمات آنها توجه داشته باشید. برخی از سوالات قابل بررسی در شناخت محصولات رقبا عبارتند از:

  • ماهیت و جزییات محصولات و یا خدمات آنها چیست؟
  • چگونه محصولات یا خدمات خود را عرضه می کنند؟
  • رقبا محصولات و یا خدمات کم هزینه یا با هزینه بالا را ارائه می دهند؟
  • فروش عمده (B2B) یا تک فروشی (B2C) دارند؟
  • سهم آنها از بازار چقدر است؟
  • خصوصیات و نیازهای مشتریان ایده آل آنها چیست؟
  • از استراتژی های مختلف قیمت گذاری برای خرید آنلاین استفاده می کنند؟
  • چگونه کسب و کار خود را از رقبای خود متمایز می کند؟

استراتژی / رقبا


4. ارزیابی روش ها و نتایج فروش رقبا

ارزیابی و تحلیل نتایج فروش رقبا به سادگی امکان پذیر نیست. ولی با بررسی میدانی و ارزیابی گزارشات سالانه می توان به اطلاعات قابل قبولی دست یافت. سوالات و نکات مهم در این حوزه عبارتند از:

  • روند فروش رقبا چگونه است؟
  • رقبا از چه کانال هایی محصولات یا خدمات خود را می فروشند؟
  • آیا رقبا دفاتر و مراکز فیزیکی / مجازی مختلفی دارند؟ نفع این مورد برای آنها چیست ؟
  • آیا رقبا در حال رشد و گسترش و یا کوچک شدن هستند؟
  • آیا رقبا برنامه های فروش اشتراکی دارند؟
  • دلایل مشتریان رقبا برای خرید / عدم خرید از آنها چیست؟
  • دلیل احتمالی مشتریان رقبا برای نارضایتی و تنفر / خوشحالی و هواداری از رقبا چیست؟
  • درآمد سالیانه و کل حجم فروش رقبا چقدر است؟
  • آیا آنها مرتباً برای محصولات یا خدمات خود تخفیف می دهند؟

 نکته

این اطلاعات مفید به شما ایده می دهند که روند فروش محصولات در بازار چقدر رقابتی است و برای تهیه نسخه دلخواه و مناسب فروش محصولات خود برای رقابت در مرحله نهایی خرید مشتریان به چه اطلاعاتی نیاز دارید. برای شرکت های دولتی یا رقبای بسیار بزرگ می توان گزارش های سالانه آنلاین را دریافت نمود، اما برای یافتن این نوع اطلاعات در کسب و کارهای خصوصی یا کوچک با مشکلاتی برخورد خواهید داشت و باید خلاقانه تر از همیشه عمل کنید.

برای مثال برخی از این اطلاعات را می توانید با جستجوی CRM خود پیدا کنید و با مشتریانی تماس بگیرید که در مصاحبه ها گفته اند دریافت محصول یا خدمات از یک یا چند رقیب شما را در نظر دارند. در مورد اینکه چه عواملی باعث شده آنها محصول یا خدمات شما را نسبت به دیگران انتخاب کنند، از آنها سوال بپرسید. برای انجام این کار، گزارشی را تهیه کنید که تمام فروش های شما که در آن مشتری تمایل دریافت محصول از رقبای شما را نیز داشته است، در بر داشته باشد.


مقاله پیشنهادی : برنامه بازاریابی | اهداف و مراحل تدوین


اگر به چنین داده هایی دسترسی ندارید، با بخش بازاریابی و فروش کسب و کار خود صحبت کنید تا سیستمی را اجرا کنید که در آن چشم اندازها درباره سایر رقبای مورد نظر مورد سوال قرار گیرد. اساساً، آنها باید از مشتریان خود (از طریق یک فرم یا در طی یک مکالمه فروش) بخواهند تا ارائه دهندگان مطلوب خدمات در حال حاضر، اینکه در گذشته از چه مجموعه هایی استفاده کرده اند.

با توجه به روند بازار در آینده از چه مجموعه هایی خدمات خواهند گرفت؛ را معرفی کنند. هنگامی که رقیبی شناسایی شد، از تیم فروش خود بخواهید که با طرح این سوال از مشتریان که چرا قصد تغییر محصول شما را دارند، اطلاعات بیشتری از مشتری کسب کنند. اگر پیشاپیش مشتریان خود را به رقبا واگذار کرده اید، از آنها بخواهید توضیح دهند که چرا در مقابل رقبایتان شکست خورده اید.

چه خدمات یا ویژگی هایی از رقبا آنها به خود جلب کرده است؟ (مثلا قیمت بهتر یا …؟) برداشت احتمالی مشتریان قبلی شما از روند فعلی فروش شما چیست؟ اگر دیگر هرگز قصد بازگشت به محصول شما را ندارند، بپرسید که چرا این تصمیم را گرفته اند.

با طرح سوالاتی از این دست، بازخوردهای صادقانه ای درباره آنچه مشتریان در مورد کسب و کار شما جذاب می دانند و آنچه ممکن است مشتری را پس بزند خواهید داشت. اگر برای این سوالات پاسخ مناسبی داشتید، می توانید امیدوار باشید تا بزودی و با استراتژی و برنامه ریزی درست تلاش های بازاریابی رقبای خود را بی اثر کنید.

 

5. بررسی نحوه و شیوه قیمت گذاری محصولات رقبا و تخفیفات مرتبط

چند عامل مهم برای قیمت گذاری صحیح محصولات وجود دارد. استراتژی اصلی، میزان و شیوه قیمت گذاری یک محصول توسط رقبا است! اگر مطمئن هستید که محصول شما ویژگی های برتری از رقبایتان ارائه می دهد، ممکن است قیمت محصول یا خدمات خود را نسبت به سایر رقبا در بازار گران تر در نظر بگیرید. در چنین شرایطی باید اطمینان حاصل کنید که کانال های فروش شما به خوبی بیان گر دلیل اینکه چرا محصول شما ارزش هزینه اضافی را دارد، باشند. از سوی دیگر، شاید بر این باور هستید در بازار محصولات شما، جای عرضه محصولات ارزان قیمت خالی است. اگر اینگونه باشد، اگر شرایط اجازه دهد ممکن است برای کاهش هزینه محصولات نسبت به رقبابرنامه ریزی کنید و مشتریان با بودجه مدنظر کمتر را مورد هدف قرار دهید.

البته عوامل دیگری نیز وجود دارند که قیمت گذاری یک محصول را تحت تأثیر قرار می دهند. اما تسلط شما بر شیوه های قیمت گذاری بازار از اهمیت بسیاری برخوردار است. شما باید اطمینان حاصل کنید که محصولات / خدمات خود را به گونه ای قیمت گذاری می کنید که حاوی چشم انداز منطقی از ارزش در مقابل دستاورد برای مشتریان باشند.

علاوه بر این، مزایای پیشنهادی رقبای خود (از جمله کوپن ها، تخفیف ها و…) و چگونگی رقابت تان با این موارد را ارزیابی و برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال، شاید رقبا تخفیف یا هدیه قابل توجهی را برای یک بازه زمانی یک ماهه در فصل خاصی از سال ارائه دهند. باید بدانید این هدیه ها می توانند به آسانی دلیل کافی برای از دست دادن مشتریان تان باشند. بنابراین اگر این امکان را دارید، تخفیف یا هدایایی متناظر با هدایای رقبا برای مشتریان خود در نظر بگیرید یا دست کم شرایط یا هدیه های خلاقانه خود را عرضه کنید.

 

6. ارزیابی و تحلیل نحوه بازاریابی محصولات رقبا

تجزیه و تحلیل وب سایت رقبای شما سریع ترین راه برای ارزیابی تلاش های بازاریابی آنهاست. هر یک از موارد زیر را یادداشت کنید. لینک های مرتبط را برای مراجعه در آینده در یک فایل کپی کنید:

  • آیا رقبا وبلاگ دارند؟
  • آیا رقبا برای محصولات / خدمات خود کاتالوگ های آموزشی یا کتاب الکترونیکی تولید و منتشر می کنند؟
  • آیا رقبا محتوای ویدیویی یا وبینار دارند؟
  • آیا رقبا مجموعه پادکست دارند؟
  • آیا رقبا از محتوای بصری مانند اینفوگرافیک، تصاویر گرافیکی و اسلاید استفاده می کنند؟
  • آیا رقبا بخش سوالات متداول دارند؟
  • آیا مقاله های حرفه ای و اختصاصی منتشر می کنند؟
  • آیا خبررسانی، اطلاعیه و یا رپورتاژ آگهی مطبوعاتی دارند؟
  • آیا رقبا یک تیم رسانه ای دارند؟
  • آیا رقبا نمونه کارهای خود را منتشر می کنند؟
  • آیا رقبا روایت شخصی خود و مشتریان را منتشر می کنند؟
  • آیا رقبا راهنمای خرید و داده های فنی محصولات / خدمات دارند؟
  • رقبا چه نوع کمپین های تبلیغاتی آنلاین / آفلاینی را برگزار می کنند؟

در مورد بازاریابی محتوایی بیشتر بدانیم


7. تحلیل استراتژی تولید محتوا و تبلیغ محتوای رقبا

پس از بررسی نحوه بازاریابی محصولات رقبا، به این سوالات پاسخ دهید:

  • آیا رقبا چند صد پست وبلاگ دارند یا تعداد انگشت شماری از آنها؟
  • آیا پنج مقاله اختصاصی و فقط یک کتاب الکترونیکی دارند یا تعداد زیادی؟
  • آیا تعداد زیادی محتوای گرافیکی، ویدیویی و پادکست دارند یا تعداد ناچیزی؟

سپس فرکانس انتشار این موارد توسط رقبای مورد نظر را ارزیابی کنید. آیا هر روز، هر هفته یا هر چند ماه یک بار محتوای جدیدی منتشر می کنند؟ احتمالاً و دست کم یکی از رقبای شما مجموعه ای قوی از محتوا دارد و مرتباً در حال انتشار محتوای خلاقانه و جدید است. بسته به ترند موضوعات جدیدی که منتشر می کنند، می توانید استراتژی های تولید محتوای آنها را حدس بزنید.

در مرحله بعد باید به ارزیابی کیفیت محتوای آنها بپردازید. فراموش نکنید اگر محتوای رقبای شما فاقد کیفیت باشد، دیگر فرکانس انتشار محتوای آنها مهم نیست زیرا محتوای ارائه شده ارزش خاصی برای مخاطبان هدف آنها نخواهد داشت.

برای سرعت بخشیدن به روند ارزیابی محتوای رقبا، نمونه کوچکی از انواع محتوای آنها را انتخاب و صرفاً همان موارد را بررسی کنید. نمونه شما باید شامل مطالبی باشد که موضوعات متنوعی را پوشش می دهد. در این صورت می توانید تصویری نسبتاً کامل از آنچه رقبا با مخاطبان خود به اشتراک می گذارند داشته باشید.

هنگام تحلیل محتوای رقبای خود، سوالات زیر را در نظر بگیرید

  • محتوای آنها چقدر دقیق است؟
  • آیا اشتباهات املایی یا گرامری وجود دارد؟
  • محتوای آنها چقدر عمیق است؟ (در سطح مقدماتی / متوسط یا حرفه ای است؟)
  • از چه لحنی استفاده می کنند؟ (عامیانه، خودمانی، رسمی)
  • آیا محتوای آنها ساختار و خوانایی مناسبی دارد؟ (بخش بندی، عنوان بندی، شماره گذاری و…)
  • آیا محتوای آنها رایگان و در دسترس است یا دسترسی مشتریان محدود است؟
  • چه کسی محتوای آنها را تهیه می کند؟ (تیم داخلی؟ یک نفر؟ چندین همکار؟ برون سپاری؟)
  • محتوای یا مقالات تولید و منتشر شده با نام و امضای شخصی یا عمومی است؟

در ادامه بررسی محتوای منتشر شده رقبا، به المان های بصری گرافیکی از جمله عکس ها و تصاویری که از آن استفاده می کنند توجه کنید.

  • به عنوان یک کاربر آیا به سرعت از تصاویر می گذرید یا تحت تأثیر تصاویر و تصاویر اختصاصی قرار می گیرید؟
  • اگر رقبا از عکس ها و تصاویر استوک استفاده می کنند، آیا حاوی المان های بصری بیشتری از جمله کال تو اکشن هستند که مختص کسب و کار آنها است؟
  • اگر عکس ها و تصاویر آنها اختصاصی است، آیا آنها به متخصصان گرافیک برون سپاری شده اندیا به نظر می رسد که توسط تیم رقیب ساخته شده اند؟

پس از یافتن پاسخ این پرسش ها، احتمالا درک و تصور مناسبی از استراتژی بازاریابی محتوای رقبای کسب و کار خود دارید و وقت آن است که بفهمید آیا واقعاً این استراتژی ها برای آنها بخوبی کار می کند یا خیر.

 

8. تحلیل میزان تعامل مخاطبین با محتوای رقبا

برای ارزیابی اینکه میزان جذابیت محتوای رقبای کسب و کار شما برای مخاطبین چقدر است، باید ببینید چطور مخاطبان هدف آنها به محتوایی که ارسال می کنند واکنش نشان می دهند. میانگین تعداد بازدیدها، نظرات، اشتراک ها و پسندیدن ها را در محتوای رقیب خود بررسی کنید و ببینید آیا:

  • عملکرد برخی از موضوعات بهتر از بقیه است؟
  • کلیت نظرات منفی، مثبت یا ترکیبی است؟
  • مخاطبین بیشتر از بقیه رقبا در مورد موضوعات خاص این رقیب در شبکه های اجتماعی وقت صرف می کنند؟

فراموش نکنید که اگر رقیب شما مطالب خود را با استفاده از برچسب های مناسب و اصولی طبقه بندی می کند، تعامل بیشتری با مخاطبین خود خواهد داشت. در گام بعد استراتژی ارتقا تعامل محتوای رقبا را ارزیابی کنید.

  • تراکم کلمه کلیدی در متن محتواها
  • برچسب های متنی ALT تصویر
  • استفاده از پیوندهای داخلی و خارجی

همچنین، سوالات زیر می تواند به شما در اولویت بندی و تمرکز بر روی مواردی که باید توجه کنید کمک کند:

  • رقبای شما روی کدام کلمات کلیدی متمرکز شده اند که هنوز از آنها استفاده نکرده اید؟
  • کدام محتوای آنها بسیار به اشتراک گذاشته شده و به آنها پیوند داده شده است؟ محتوای شما چگونه مقایسه می شود؟
  • مخاطبان شما از کدام رسانه های اجتماعی استفاده می کنند و بیشترین فعالیت را در کدام یک از آنها دارند؟
  • چه وب سایت های دیگری به وب سایت رقیب شما پیوند می خورند ، اما نه به سایت شما؟
  • چه افرادی با چه پرسونایی آنچه رقبای شما منتشر می کنند را به اشتراک می گذارند؟
  • چه افرادی به سایت رقیب شما مراجعه می کند؟
  • برای کلمات کلیدی که می خواهید روی آنها تمرکز کنید، سطح دشواری چیست؟

هلدینگ کاسپین


9. به حضور ، استراتژی و سیستم عامل های استفاده از آنها در شبکه های اجتماعی نگاه کنید

آخرین موضوعی که می خواهید در هنگام بازاریابی ارزیابی کنید، حضور و رقابت در شبکه های اجتماعی رقبا است.

  • رقابت شما چگونه باعث ایجاد تعامل با کسب و کار آنها از طریق رسانه های اجتماعی می شود؟
  • آیا دکمه های اشتراک اجتماعی را با هر مقاله مشاهده می کنید؟
  • آیا رقیب شما در هدر، پاورقی یا جای دیگر به کانال های رسانه های اجتماعی خود پیوند دارد؟
  • آیا آیکن شبکه های اجتماعی به وضوح قابل مشاهده است؟
  • آیا آنها با این دکمه ها به عنوان Call to Action استفاده می کنند؟

اگر رقبای شما از یک شبکه اجتماعی استفاده می کنند که ممکن است در آن نباشید، ارزش دارد بیشتر بدانید که این شبکه اجتماعی چگونه می تواند به کسب و کار شما کمک کند. برای تعیین اینکه آیا یک بستر جدید رسانه های اجتماعی ارزش وقت شما را دارد یا خیر، نرخ تعامل رقبا را در آن سایت ها بررسی کنید. ابتدا به سایت های زیر مراجعه کنید تا ببینید آیا رقبای شما در آنها فعالیت دارند یا خیر:

  • اینستاگرام
  • لینکدین
  • یوتیوب
  • توییتر
  • فیسبوک

سپس، موارد عددی زیر را از هر شبکه اجتماعی یادداشت کنید:

  • تعداد فالوورها
  • فرکانس انتشار و پیوستگی در انتشار محتوا
  • تعامل محتوایی (آیا کاربران نظر می گذارند یا پست های خود را به اشتراک می گذارند؟)
  • محتوای ویروسی (پست های آنها چند اشتراک، پاسخ و بازتوییت می کند؟)

با همان چشم انتقادی که برای اندازه گیری استراتژی بازاریابی محتوای رقابت خود استفاده می کنید، استراتژی رسانه های اجتماعی آنها را نیز تحلیل کنید.

  • چه نوع محتوایی را ارسال می کنند؟
  • آیا آنها بیشتر بر روی هدایت افراد به صفحات اصلی و در نتیجه ایجاد لیدهای جدید تمرکز دارند؟ یا آیا آنها محتوای بصری را برای ارتقا تعامل و آگاهی از برند ارسال می کنند؟
  • چه مقدار از این مطالب اوریجینال است؟ آیا آنها محتوا را از منابع دیگر به اشتراک می گذارند؟ برداشت کلی از مطالب چیست؟
  • رقبای شما با فالوورهای خود چگونه تعامل دارند؟ میزان و فرکانس تعامل و ارتباط فالوورهای آنها با محتوای آنها چطور است؟

پس از جمع آوری این داده ها، برای کیفیت محتوای رقبای خود امتیاز ایجاد کنید. اینکار به شما کمک می کند بقیه رقبا را با استفاده از مقیاس درجه بندی مشابه، مقایسه کنید.

10. تجزیه و تحلیل SWOT به منظور یادگیری نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدات رقبا

پیشنهاد می شود همانطور که هر یک از مولفه ها را در تجزیه و تحلیل رقبا (کسب و کار، فروش و بازاریابی) ارزیابی می کنید، بطور همزمان یک تحلیل SWOT ساده نیز انجام دهید. به این صورت که هر زمان که امتیاز کلی رقبا را ارزیابی می کنید؛ نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای هر رقیب خود را یادداشت کنید. برخی از سوالات برای شروع عبارتند از:

  • بهترین ویژگی رقیب شما کدام است؟ (محصولات، بازاریابی محتوا، شبکه های اجتماعی، رسانه و غیره)
  • رقیب شما در چه زمینه ای نسبت به شما برتری دارد؟
  • ضعیف ترین حوزه برای رقیب شما چیست؟
  • کسب و کار شما در چه زمینه ای نسبت به رقبا برتری دارد؟
  • رقیب شما چه تغییرات و اقدامات را برای بهینه کردن خود می تواند انجام دهد؟
  • در چه زمینه هایی این رقیب را تهدید می دانید؟
  • آیا فرصت هایی در بازار وجود دارد که رقیب شما شناسایی کرده باشد؟

شما قادر خواهید بود نقاط ضعف آنها را در مقابل نقاط قوت خود مقایسه کنید و بالعکس. با این استراتژی می توانید موقعیت کسب و کار خود را بهتر ارزیابی کنید و حوزه هایی که در آن احتمال پیشرفت دارید را پیدا کنید.

 

 


هدف ما در هلدینگ کاسپین بهینه سازی مقالات با رویکرد ارائه ارزش به خوانندگان میباشد. خواهشمندیم با ارائه نظر

در قسمت دیدگاه در پایان مقاله و بیان موضوعات مورد نظر ما را در راستای رسیدن به این هدف یاری نمایید.

 


تهیه شده توسط تیم تولید محتوای هلدینگ کاسپین / منبع : https://karoman.ir


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید