معرفی کارآفرین های برتر ایرانی | قسمت اول

معرفی کارآفرین های برتر ایرانی

آشنایی با کارآفرین های برتر ایرانی

ایده کارآفرین/کارآفرین های برتر ایرانی/استارتاپ
ایده کارآفرین

کارآفرین کلمه‌ای است که امروزه زیاد با آن مواجه شده‌اید و بسیاری هم در تلاش هستند تا جزء گروه کارآفرین های برتر قرار بگیرند و فضای شغلی و استارتاپ جدیدی را برای خود و اطرافیان خود ایجاد کنند. کارآفرینی و کارآفرین شدن قبل از هرچیزی نیازمند داشتن دغدغه نسبت به اتفاقات و شرایط موجود است؛ اگر شما این دغدغه را داشته باشید برای مرتفع کردن آن دست به کار می‌شوید. در ادامه به معرفی کارآفرین های برتر ایرانی میپردازیم.

شرایط اقتصادی و اوضاع اشتغال جوانان موضوعی است که باعث شده است افراد دغدغه‌مند به جای منتظر ماندن برای بهبود شرایط توسط دیگران، خود اقدام کرده و روزهای بهتری را برای بقیه ایجاد کنند.

همین موضوع باعث می‌شود به فکر راه حل باشید و روش‌های مختلفی را برای رسیدن به هدف خود امتحان کنید و به نوعی به سمت ایده پردازی حرکت کنید. در کشور ما هم افراد بسیاری بوده و هستند که نسبت به آنچه که در وجود دارد دغدغه‌مند هستند و برای بهتر شدن اوضاع ویژه شرایط برای کسب و کار از هیچ ایده‌ای دریغ نکرده‌اید.

تلاش این افراد برای ایجاد شغل برای خود و هم نسلان خود با استفاده از ایده و راه‌ حل‌ها ستودنی است؛ در این مقاله پیش رو سعی کرده‌ایم به معرفی افرادی بپردازیم که این راه با تمام مشکلات و موانع خود با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و همچنان به فکر رونق آن هستند، شناخت این افراد از گذشته و حالی که تجربه کرده‌اند می‌تواند قوت قلبی برای کسانی باشد که قصد دارند به دنیای کارآفرینی پا بگذارند.


آشنایی با شهرام شاهکار مؤسس شرکت اسنپ

کارآفرین شهرام شاهکار/کارآفرین های برتر ایرانی/استارتاپ
کارآفرین شهرام شاهکار

شهرام شاهکار کسی است که پر از ایده از کشورهای توسعه یافته خارجی به کشور برمی‌گردد تا کسب و کار خود را راه‌اندازی کند به جایی که جوانانی خلاق و پر ایده دارد و همگی به دنبال رشد و کارآفرینی هستند؛ او دارای مدرک کارشناسی کامپیوتر از انگلستان و فارغ‌التحصیل رشته MBA از کانادا است، هر چند که امروزه مدرک خیلی به کار کارآفرینان نمی‌آید!

او با توجه به تجاربی که از کشورهای خارجی با خود به ایران آورده بود، با خلاء تجربه در فضای کسب و کار ایران مواجه شد و به این فکر افتاد تا این خلاء را پر کند؛ به همین دلیل قبل از آنکه کسب و کار خود را راه‌اندازی کند مدتی به عنوان مدیر توسعه کسب و کار دیجی‌کالا مشغول به کار شد.

تا قبل از ورود او به دیجی کالا این پلتفرم تنها کار فروش محصولات الکترونیکی را انجام می‌داد اما شاهکار فروش همه چیز را در دستور کار دیجی کالا قرار داد. پس از دیجی کالا به گروه اینترنت ایران پیوست و بعد از مدتی در شرکت اســکانو مشغول به کار شد؛ درآمد زایی برای شرکت اسکانو موجب شد تا تجربه این کار در ایران را به باقی تجارب خود اضافه کند.


مقاله پیشنهادی: سطوح کسب و کار الکترونیکی


آغاز فعالیت

از اینجا به بعد بود که شاهکار شرکت نوپای اسنپ را راه‌اندازی کرد؛ این شرکت با کمتر از 50 نفر کارخود را آغاز کرد و به تبع از حجم بالای کاری هم برخوردار بودند. او ریسک‌های زیادی را تحمل کرد تا بتواند کار خود را از صفر شروع کند؛ شاهکار به علت داشتن ویژگی‌های باعث شد تا بتواند آدم‌های زیادی را برای پا گرفتن کار خود دور هم جمع کنند.

این ویژگی‌ها شامل:

  • به افراد با توانایی‌ها و ظرفیت‌های مختلف این امکان را می‌دهد تا خودشان را بشناسند و مطابق با استعدادی که دارند فعالیت داشته باشند.
  • از هر ایده که به او می‌رسد استقبال می‌کند چون معتقد است که خودش نمی‌تواند تمامی آنچه که برای موفقیت نیاز است را پیاده کند.
  • همواره به دنبال یادگیری و شناخت افراد است تا بتواند از آن‌ها هم چیزی را بیاموزد؛ یادگیری از افراد مختلف یکی از ویژگی‌های بارز شاهکار است.

آشنایی با شایان شلیله مدیر عامل استارتاپ اِی نتورک

کارآفرین شایان شلیله/کارآفرین های برتر ایرانی/استارتاپ
کارآفرین شایان شلیله

استارتاپ ای نتورک فضایی برای دیده شدن تبلیغات است، این ایده توسط شایان شلیله حال و هوایی تازه را به دنیای تبلیغات در دنیای دیجیتال امروز داد؛ شلیله در کنار این استارتاپ همراه با تیم خود به فعالیت‌های دیگری هم مشغول بود اما چون این اعتقاد را داشت که با یک دست نمی‌توان دو هندوانه برداشت، به همین دلیل دیگر کسب و کارهای خود را یا فروخت و یا تعطیل کرد.

به گفته‌ی شایان شلیله ای نتورک پروژه‌ي بزرگ و جدی نبود؛ تیم او شبکه‌اي درست کرده بودند تا بنر تبلیغات روی سایت‌های پر ترافیک بروند. آن‌ها تا دو سه ماه اول تبلیغات را به رایگان در سایت قرار می‌دادند؛ به مرور متوجه شدند این روند برای آن‌ها درآمد خوبی را ایجاد کرده است.

بعد از این زمان حتی افرادی هم که سایت نداشتند به دنبال این بودند تا کس و کار خود را تبلیغ کنند؛ اینطوری بود که ای نتورک پا گرفت. پس از آن از سیستم پولی استفاده کردند که با تقاضای زیادی هم مواجه شدند که به سرعت رشد استارتاپ هم کمک کرد.

استارتاپ ای نتورک جزء اولین کسب و کارهایی بود که کسی حتی به سراغ ایده آن هم نمی‌رفت؛ اما شلیله به همراه تیمش به عنوان کارآفرین پای تبلیغات آنلاین را به ایران باز کردند.


با روش های انگیزه دادن به کارمندان آشنا شوید.


آشنایی با مجید حسینی نژاد مدیر استارتاپ‌های علی بابا و جاباما

مطب لیزر پوســت، مو و زیبایی، کارگاه تولید نایلون، شــرکت مشاوره‌ی پتروشیمی و نفت، شرکت بازرگانی، شرکت ساخت و ساز و… بخشی از کسب و کارهایی است که مجید حسینی نژاد با سن کم خود راه‌اندازی کرد؛ اما به دلیل شکست‌هایی که در آن‌ها تجربه می‌کرد اغلب این کسب و کارها را رها می‌کرد اما در این بین دست از تلاش برداشت.

حسینی نژاد یکی از کارآفرین های برتر ایرانی است که به سبب تجربه‌هایی که از فعالیت‌های قبلی خود کسب کرده بود آژانس هواپیمایی علی بابا را با 8 نفر شروع کرد اما در این کار هم موفق نبود؛ همه‌ی گذشته‌ای که داشت باعث شد بخشی از اموالش را بفروشد و حتی به فکر رفتن از ایران هم بیافتد اما باز هم دست از تلاش و ادامه برداشت و مجدد روی پای خود ایستاد.

علی بابا را به عنوان یکی آژانس مسافرتی ساده برپا کرد؛ این بار موضوع را جدی‌تر پیگیری کرد و به این فکر افتاد که چرا در ایران خدمات آنلاین سفر وجود ندارد؛ کار را با سرمایه اندکی شروع کرد به این معقتد بود که سرمایه دنبال کسی که کارآفرین موفقی است، می‌رود.

هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی

حسینی نژاد معتقد اســت بخش زیادی از رشــد و بزرگ شدن علی بابا به خواســت و تمایل آن‌ها مربوط می‌شود، یعنی خودشان چنین تمایلی داشتند و هم ما دلشان میخواست کسب و کاری را رشد بدهند که نیاز جامعه بود؛ ما هم سعی کردیم به بهترین شکل به این نیاز پاسخ بدهیم، البته هنوز با ایده‌آل خیلی فاصله داریم.

زیرزمین علی بابا محلی برای تفریح کارمندان این شرکت است؛ به گفته‌ی حسینی نژاد آینده و گذشته وجود ندارد و فقط زمان حال است و همین حالا باید بهمان خوش بگذرد. در علی بابا اتاق مدیریتی وجود ندارد و مدیر عامل در کنار دیگر افراد تیمش به فعالیت مشغول است این نکته‌ای است که توجه هر مراجعه کننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

جاباما

کارآفرین حسینی نژاد بعد از موفقیتی که در علی بابا بدست آورده بود تصمیم گرفت در فضای هتل هم خودی نشان بدهد. جاباما به طور کاملا مستقل از علی بابا شروع به کار کرد یکی هتل و دیگری بلیت. در جاباما به دنبال آن بودند که امکانات رفاهی بیشتری را در اختیار مسافران قرار بدهند و نه اینکه مردم را به سمت رزرو هتل سوق بدهند همین موضوع باعث شد در جاباما هم رشد داشته باشند.


آشنایی با نازنین دانشور مدیر استارتاپ تخفیفان

کارآفرین نازنین دانشور/کارآفرین های برتر ایرانی/استارتاپ
کارآفرین نازنین دانشور

تخفیف چیزی است که هر مشتری به دنبال آن می‌گردد همین موضوع دانشور را به فکر ایجاد فضایی کرد که همه‌ی مردم به تخفیف در همه‌ی زمینه‌ها دسترسی داشته و از آن‌ها مطلع شوند؛ در تخفیفان هر چیزی که فکر می‌کنید مشتری‌ها میتوانند با تخفیف از آن بهره‌مند شوند.

دانشور یکی از کارآفرین های برتر ایرانی است که مدرک لیسانس را در رشته‌ی کامپیوتر و کارشناسی ارشد در رشته IT از دانشگاه امیر کبیر گرفته است؛ او کار کردن را از ترم دوم لیسانس با آموزش در آموزشکده‌های درسی آغاز کرد اما این چنین فعالیت‌هایی او را راضی نمی‌کرد به همین دلیل بعد از مدتی این کار را رها کرد و دومین مقصد او یک شرکت صنایع غذایی در کرج بود بعد از ان هم به عنوان برنامه‌نویس در یکی از شرکت‌های واقع در تهران مشغول شد؛ اشتفغال او در این شرکت نقطه عطفی برای کارآفرین شدن بود.

پس از سفرهای کاری که به خارج از کشور داشت تصمیم گرفت در ایران بماند و کسب و کار خود را راه‌اندازی کند؛ ابتدا هم با میدونک اولین ســوپرمارکت الکترونیکی ایران شروع شد اما خیلی موفق نبود تا بر سر زبان‌ها افتاد. به واسطه‌ی سفرهای کاری که به کشورهای خارجی داشت باعث شد تا تجارب زیادی را در حوزه استارتاپ بدست آورد.

 


به نظر شما هشت اشتباه هولناک در مدیریت برند چیست؟


تخفیفان کلید خورد!

دانشور با استفاده از تجارب خود از پروژه‌های خارجی، ایده تخفیفان را شروع کرد. مدل کسب و کار کم کم در ذهنش شکل گرفت؛ دانشور با بسیاری از صاحبان کسب و کارها صحبت کرد که اگر چنین سیستمی داشته باشم و از شما پول نگیرم، حاضرید تخفیف بدهید تا برایتان مشتری بیاورم؟ به همین سادگی!

وقتی میزان استقبالها را دیدم، احساس کردم جای کار برای این ایده بسیار زیاد است. در نهایت این استارتاپ رشد کرد و به برندی بزرگ تبدیل شد؛ دانشور در کنار خواهرش کارها را در یک اتاق کوچک دنبال می‌کردند، تا حدود 4، 5 ماه آن‌ها خودشان تنهایی کار می‌کردند تا اینکه اولین نیروی کاری را استخدام کردند.

به گفته‌ی آن‌ها در این مدت هم سرمایه‌گذاری از آن‌ها حمایت نمی‌کرد و دانشور معتقد بود که در مراحل پختگی کسب و کار این قضیه به رشد بیشتر کمک می‌کند. حالا نازنین دانشور و خواهرش به کارآفرین تبدیل شده‌اند. توصیه او به افرادی که قصد دارند در کسب و کار خود موفق شوند این است:

باید پشت میز را رها کنید و به کارآفرینی روی بیاورید، از زوایای مختلف به ایده نگاه کنید تا ببینید ایده برایتان درآمــد ایجاد میکند یا خیر

حاال صاحبان کسب و کارها به سراغ تخفیفان می‌آیند تا با این شرکت قرارداد ببندند؛ البته شرایط همکاریشان خیلی پیچیده نیست افراد معمولا تماس می‌گیرند و نوع کسب و کار را میگویند مشاوران هم به آن‌ها می‌گویند که در کسب و کار آن‌ها چه مدل تخفیف‌هایی جواب می‌دهد.

 

کلام پایانی

این بود داستان سه نفر از افرادی که به دنبال ایده بودند تا فضا بسته شغلی کشور به اندازه خودشان بهبود ببخشند؛ قطعا مثل این افراد در کشور زیاد هستند که با گذشته‌ای نه چندان آسان به یک کارآفرین تبدیل شده‌اند، حرف همه‌ی آن‌ها هم این است که برای موفقیت به دنبال رؤیاهایتان بروید. در آینده  تعدادی دیگر از کارآفرین های برتر ایرانی معرفی خواهیم کرد.

اگر تصمیم دارید شما هم ایده‌های خود را پیاده کنید و کسب و کاری راه بی‌اندازید اما نمی‌دانید در کجای این مسیر پر چالش قرار دارید و از نقطه‌ی شروع خود بی‌خبرید، می‌‌توانید با مشاوران ما ارتباط بگیرید تا با تجربه‌ای که دارند شما در بهترین نقطه‌ از این راه قرار بدهند.

هلدینگ کاسپین در خدمت است بفرمایید!

 

هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی


تولید شده در گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | نویسنده: سیده فاطمه حوائجی | منابع: کتاب استارتاپ به سبک ایرانی


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید