مهندسی ارزش

مهندسی ارزش

شما می خواهید پروژه خود را به خوبی اجرا کنید اما نمی خواهید پول زیادی را برای انجام آن خرج کنید. این به طور خلاصه مهندسی ارزش یا ProjectManager است.  به پروژه خود نگاه کنید و بفهمید که چگونه آن را با بهترین ارزش اجرا کنید.

همانطور که می توانید تصور کنید، مهندسی ارزش یک تجارت محبوب است. اما مهندسی ارزش چیست؟ چگونه آن را پیاده سازی می کنید و آیا در بین صنایع متفاوت است؟ با بررسی فرآیند و کاربردهای آن، به این سؤالات و موارد دیگر پاسخ خواهیم داد.

 

مهندسی ارزش چیست؟

مهندسی ارزش زمانی است که یک کسب و کار به نحوه عملکرد خود نگاه می کند و یک رویکرد سیستمی و سازمان یافته برای ارائه پروژه خود با کمترین هزینه ممکن ایجاد می کند. این کار را از طریق جایگزینی جایگزین های ارزان تر مانند مواد و روش ها انجام می دهد. با این حال، این باید بدون به خطر انداختن کیفیت یا عملکرد انجام شود.

 

تمرکز مهندسی ارزش تنها بر روی عملکرد اجزا و مواد مختلف پروژه است، نه ویژگی های فیزیکی آنها. آنالیز ارزش نیز نامیده می شود. محصولات جدید یا موجود را در مرحله طراحی یک پروژه بررسی می کند. تعیین می کند که چگونه جایگزینی های خاص می توانند هزینه ها را کاهش دهند و در عین حال ارزش محصول را افزایش دهند.

 


پیشنهاد مطالعه : مروری بر ادبیات مهندسی ارزش


 

روشی که یک کسب‌ و کار ارزش یک کالا را همانطور که در مهندسی ارزش کار می‌کند، تعیین می‌کند، یافتن مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه برای تولید آن بدون غفلت یا کاهش هدف آن است. به عنوان یک مفهوم، مهندسی ارزش اولین بار در طول جنگ جهانی دوم در دهه 1940 در جنرال الکتریک توسعه یافت. کمبودها نیازمند رویکرد خلاقانه تری بود که مشخص شد هزینه ها را کاهش می دهد. در عین حال عملکردی برابر یا بهتر ارائه می دهد.

 

ابزارهای زیادی در مهندسی ارزش مانند ساختار شکست کار (WBS)، نمودار شبکه و نمودار گانت استفاده می شود. ProjectManager نرم افزار مدیریت پروژه آنلاین با نمودارهای گانت پویا برای برنامه ریزی تجزیه و تحلیل ارزش شما است. نمودار گانت ابزاری عالی برای حل مشکلاتی مانند هزینه یا زمان‌بندی بیش از حد است. می‌توانید مسیر بحرانی را فیلتر کنید و یک خط پایه برای پیگیری تلاش برنامه‌ریزی‌شده‌تان در مقابل تلاش واقعی‌تان تعیین کنید تا مطمئن شوید که به اهدافتان می‌رسید. امروز با ProjectManager شروع کنید.

 

ProjectManager's Gantt chart/مهندسی ارزش


مراحل مهندسی ارزش

مهندسی ارزش به عنوان نسبت تابع به هزینه محاسبه می شود. راه برای افزودن ارزش به محصول یا با کاهش هزینه یا بهبود عملکرد است. به احتمال زیاد یک کسب و کار به دنبال کاهش هزینه و حفظ عملکرد محصول خود است. این فرآیند را می توان به پنج مرحله تقسیم کرد: اطلاعات، خلاقیت، ارزیابی، توسعه و ارائه.

 

  1. فاز اطلاعات

مرحله اول شامل جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آن است. این شامل درک محصول و طراحی آنگونه که در حال حاضر هست و نگاه کردن به مسائل کلیدی عملکردی پروژه است. هر گونه اعتراض یا اجزای شکسته را تعریف کنید. سپس روش هایی را که تیم می تواند برای ارزیابی پیشرفت پروژه استفاده کند، شناسایی کنید. همچنین یک تجزیه و تحلیل عملکردی برای تعیین اینکه آیا بهبودهایی وجود دارد که می توان انجام داد وجود دارد.

  1. فاز خلاقیت

اکنون وقت آن است که با کشف راه های بهبود عملکردهایی که در مرحله اول کشف کرده اید، خلاق شوید. این کار با طوفان فکری با تیم و بررسی همه راه‌حل‌های ممکن برای مشکلاتی که شناسایی کرده‌اید و جایگزین‌های عملکرد انجام می‌شود. تیم باید فهرستی از راه حل های بالقوه برای تابع با ترکیب فعل/اسم ایجاد کند.

  1. مرحله ارزیابی

در این زمان، راه حل های پیشنهادی مرحله قبل را بررسی می کنید و محاسن و معایب هر کدام را مشخص می کنید. تیم باید ایده های خود را ارائه کند و مزایا و معایب هر یک را شرح دهد. اگر معایب بیشتری وجود داشته باشد، پیشنهاد رد می شود. تیم می تواند یک تحلیل ماتریس وزنی برای رتبه بندی گزینه ها انجام دهد. بهترین ایده ها به مرحله بعدی راه خواهند یافت.

  1. فاز توسعه

این مرحله شامل تجزیه و تحلیل عمیق از بهترین جایگزین هایی است که برش را انجام داده اند. شما باید بدانید که چگونه هر کدام را پیاده سازی کنید و هزینه آن چقدر خواهد بود. این احتمال وجود دارد که شما نیاز به ترسیم این احتمالات، ایجاد تخمین هزینه و استفاده از سایر تحلیل های فنی داشته باشید. سپس طرح اجرا تدوین می‌شود و فرآیندهای مربوط به توصیه‌های نهایی را که تا این حد در این فرآیند پیش رفته‌اند، تشریح می‌کند.

  1. مرحله ارائه

این تیم اکنون راه حل های برنده خود را به مدیریت و ذینفعان ارائه می دهد. این کار با گزارش ها، نمودارهای جریان و سایر مواد ارائه انجام می شود. آنها باید مدیریت و ذینفعان را در مورد عملی بودن راه حل های خود برای افزودن ارزش و کاهش هزینه ها متقاعد کنند. ارائه جزئیات محور است، با هزینه های مرتبط، مزایا و چالش های بالقوه که همه مشخص شده اند. پس از تایید توسط مدیریت و اعمال تغییرات درخواستی، به یک برنامه اجرایی تبدیل می شود که اجرا می شود.

 

ProjectManager در مدیریت پروژه

همانطور که اشاره کردیم مهندسی ارزش در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. ما چند مورد را بررسی خواهیم کرد، که با مدیریت پروژه شروع می شود، که معمولاً برای بهینه سازی ارزش کلی پروژه استفاده می شود. مدیر پروژه و تیم پروژه تمام هزینه‌های مرتبط با پروژه را در نظر می‌گیرند و هر گونه جایگزینی که در هزینه صرفه‌جویی می‌شود را بررسی می‌کنند. این کار در طول چرخه عمر پروژه انجام می شود.

مهندسی ارزش در مدیریت پروژه شامل نگاهی عمیق به عملکرد چیزهایی مانند تجهیزات، امکانات، خدمات، سیستم ها و موادی است که در پروژه استفاده می شود. با تجزیه و تحلیل این موارد، مدیران پروژه به دنبال راه هایی برای بهبود مقرون به صرفه بودن بدون تأثیر منفی بر کیفیت، قابلیت اطمینان، عملکرد یا شهرت محصول یا خدمات هستند.

روش های مورد استفاده در مهندسی ارزش یک پروژه می تواند شامل کاهش زمان تولید، کاهش هزینه ها، افزایش درآمد، گسترش سهم بازار، استفاده کارآمدتر از منابع موجود و بهبود کیفیت باشد. برای نگاهی دقیق تر به مهندسی ارزش که به مدیریت پروژه مربوط می شود، کتاب دانش مدیریت پروژه (PMBOK) منتشر شده توسط موسسه مدیریت پروژه (PMI) را بررسی کنید.

 

ProjectManager در ساخت و ساز

مهندسی ارزش در ساخت و ساز توسط تیم پروژه برای بهبود ارزش با بررسی عملکرد استفاده می شود، همانطور که به طور کلی انجام می دهد. تیم ساخت و ساز و طراحی باید پروژه را به طور کامل درک کنند، زیرا هر پروژه متفاوت است و ایده هر مشتری از آنچه ارزشمند است نیز متفاوت است.

 

پروژه های ساختمانی شامل ارزیابی پروژه با سه معیار اصلی است: کاهش هزینه، کیفیت افزوده و چرخه عمر/نگهداری. مهندسی ارزش در ساخت و ساز در سطح بالایی صورت می گیرد و می تواند در طول برنامه ریزی پروژه، طراحی و ساخت پروژه رخ دهد. ایجاد تغییرات در هر یک از این مراحل پروژه دارای مزایا و معایبی است.

 

مرحله برنامه ریزی بهترین زمان برای پرداختن به مهندسی ارزش است زیرا هزینه اجرای هر تغییری نسبت به سایر مراحل کمتر است و تأثیر آن بر زمان بندی کمتر است. با این حال، بیشتر مهندسی ارزش در مرحله طراحی انجام می شود. مالک با یک معمار برای ایجاد نقشه هایی کار می کند که سازندگان از آنها برای تخمین هزینه ها و برنامه ها استفاده می کنند. اگر هزینه ها خیلی زیاد باشد، فرآیند از نو شروع می شود. مهندسی ارزش در طول ساخت و ساز زمانی اتفاق می افتد که پیمانکاران احساس می کنند گزینه خوبی وجود دارد. این تغییرات می تواند گران باشد و احتمالاً برنامه را تغییر می دهد.

 

ProjectManager در تولید

ساختار اساسی مهندسی ارزش در تولید یکسان است. شما با تقسیم هزینه های خود و اختصاص ارزش دلاری به هر کالا شروع می کنید. این به شما کمک می کند تا بهای تمام شده کالای فروخته شده را تعیین کنید. حال، محرک های هزینه چیست؟ اینها هر چه هستند، مانند قطعات فلزی، اینجاست که باید روی مهندسی ارزش تمرکز کنید. اما فراموش نکنید که با مشتریان خود صحبت کنید و ببینید آنها در کجا ارزش محصول شما را می بینند.

 

درست مانند سایر صنایع، فرآیند طوفان فکری با تیم شما این است که چگونه ایده هایی ارائه کنید که می تواند به کاهش هزینه ها و حفظ کیفیت محصول شما کمک کند. با این حال، موضوعات طوفان فکری شما می تواند متفاوت باشد. در تولید، این در مورد تجزیه و تحلیل مواد و جستجوی جایگزین‌ها، بررسی ویژگی‌هایی است که ممکن است دیگر عملکردی نداشته باشند یا موارد دیگری که نیاز به اضافه شدن دارند، و همچنین کاوش در زنجیره تامین شما و دیدن اینکه آیا تغییرات در آن استراتژی مناسب است یا خیر. سپس، همانطور که در بالا توضیح داده شد، راه حل ها را ارزیابی، اجرا و بررسی می کنید.

 

ProjectManager به مهندسی ارزش کمک می کند

اکنون که می‌دانید مهندسی ارزش چیست و چقدر می‌تواند مهم باشد، نیاز به نرم‌افزاری را نیز درک خواهید کرد که می‌تواند به شما در برنامه‌ریزی و اجرای این تغییرات در پروژه ساخت‌وساز، تولید یا هر کار مدیریت پروژه کمک کند. ProjectManager یک نرم افزار آنلاین مدیریت پروژه است که می تواند به شما در برنامه ریزی، پیاده سازی و بررسی تجزیه و تحلیل ارزش خود کمک کند و در عین حال کارآمدتر کار کرده و در هزینه شما صرفه جویی کند.

 

از نماهای چندگانه پروژه استفاده کنید

صنایع مختلف به روش های متفاوتی کار می کنند، به همین دلیل است که ما ابزارهای مختلفی برای مدیریت کار شما داریم که همگی داده های بلادرنگ یکسانی را به اشتراک می گذارند. داشتن یک منبع حقیقت به این معنی است که همه در همان صفحه کار می کنند که مهندسی ارزش را در سراسر بخش ها پیاده سازی می کنند. چه از نمودار گانت سنتی برای برنامه ریزی استفاده کنید یا صفحه کانبان چابک تر را ترجیح دهید یا حتی یک صفحه، فهرست یا نمای تقویم، ما همه آنها را داریم. همانطور که شما با تجزیه و تحلیل ارزش ارزش و کارایی را اضافه می کنید، ارزش و کارایی می افزاید.

 

ProjectManager's kanban board /مهندسی ارزش


دریافت گزارش زمان واقعی

برای اینکه مطمئن شوید ارزشی را که از برنامه هایی که اجرا کرده اید به دست می آورید، باید پیشرفت و عملکرد را زیر نظر داشته باشید. گزارش‌دهی برای به‌روز نگه‌داشتن ذینفعان و همچنین جمع‌آوری داده‌ها برای کمک به شما در انجام تنظیمات در صورت لزوم برای دستیابی به اهداف مهندسی ارزش بسیار مهم است. با یک کلیک می توانید داده های پیچیده را به گزارش های مفید در مورد وضعیت، نمونه کارها، برنامه، وظایف، واریانس و موارد دیگر تبدیل کنید. همه گزارش‌ها را می‌توان در مواردی که می‌خواهید پیگیری و دانلود کنید، سفارشی کرد. همچنین می توانید داشبورد را چاپ کنید یا به صورت الکترونیکی برای ذینفعان ارسال کنید.

 

ProjectManager’s dashboard view, which shows six key metrics on a project/ مهندسی ارزش

 

پلت فرم مشترک ما طوفان فکری و جمع آوری ایده ها و اسناد را با ذخیره سازی نامحدود فایل آسان تر می کند. فایل‌ها را می‌توان به اشتراک گذاشت و تیم‌ها می‌توانند در سطح وظیفه نظر بدهند، که همه را از کارکنان راه دور به بخش‌های دیگر متصل می‌کند. ProjectManager ابزاری است که برای نظارت بر مهندسی ارزش از ابتدا تا انتها به آن نیاز دارید.

 

ProjectManager نرم افزار مدیریت پروژه برنده جایزه است که به شما کمک می کند کارآمدتر کار کنید. داده های بلادرنگ ما به تصمیم گیری دقیق تر اجازه می دهد و به تیم ها اجازه می دهد با هم بهتر کار کنند. این در حال حاضر به تیم‌های ناسا، زیمنس و نستلس برای ارائه موفقیت خدمت می‌کند. چرا به آنها ملحق نمی شوید؟ امروز به صورت رایگان با ProjectManager شروع کنید.

 


تهیه شده توسط تیم تولید محتوای هلدینگ کاسپین/ مینا بشیری / منبع : https://www.projectmanager.com


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید