طرح ريزي پيشاپيش کيفيت محصول (APQP)

طرح ريزي پيشاپيش کيفيت محصول (APQP)

طرح ريزي پيشاپيش کيفيت محصول (APQP) (Advance Product Quality Planning )یک فرآیند ساختار یافته ای است. هدف آن رضایت مشتری از کیفیت محصول یا فرآیندهای جدید است. شرکت موتور فورد نخستین کتاب راهنمای برنامه ریزی کیفیت پیشرفته برای تامین کنندگان را در اوایل دهه 1980 منتشر کرد. APQP به تامین کنندگان Ford کمک کرد تا کنترل های پیشگیرانه و تشخیص مناسب برای محصولات جدید را که از تلاش های کیفیت محصول شرکت حمایت می کنند، ایجاد کند.

محصولات پیچیده و زنجیره‌های تامین احتمالات زیادی را برای شکست فراهم می‌کنند، به‌ویژه زمانی که محصولات جدید عرضه می‌شوند. برنامه ریزی پیشرفته کیفیت محصول (APQP) یک فرآیند ساختاریافته با هدف اطمینان از رضایت مشتری از محصولات یا فرآیندهای جدید است.

APQP برای چندین دهه در اشکال و شیوه های بسیاری وجود داشته است. APQP که در اصل با عنوان برنامه ریزی کیفیت پیشرفته (AQP) شناخته می شود، توسط شرکت های مترقی برای اطمینان از کیفیت و عملکرد از طریق برنامه ریزی استفاده می شود. شرکت فورد موتور اولین کتابچه راهنمای برنامه ریزی کیفیت پیشرفته را برای تامین کنندگان در اوایل دهه 1980 منتشر کرد.

APQP به تامین کنندگان فورد کمک کرد تا کنترل های پیشگیری و تشخیص مناسب را برای محصولات جدید که از تلاش های کیفیت شرکت پشتیبانی می کنند، توسعه دهند. با دروس آموخته شده از فورد AQP، شرکت OEM خودروی آمریکای شمالی به طور جمعی فرآیند APQP را در سال 1994 ایجاد کرد و سپس در سال 2008 به روز شد. APQP در نظر گرفته شده است تا فعالیت های برنامه ریزی مشترکی را که همه OEM های خودروسازی نیاز دارند در یک فرآیند جمع کند.

تامین کنندگان از APQP استفاده می کنند تا محصولات و فرآیندهای جدید را به اعتبار موفقیت آمیز برسانند و بهبود مستمر را هدایت کنند.

ابزار و تکنیک های متعدد در طرح ريزي پيشاپيش کيفيت محصول  شرح داده شده است. ابزارهایی که بیشترین تاثیر را در موفقیت محصول و فرآیند دارند، ابزار اصلی هستند. انتظار می رود که ابزار کلیدی برای انطباق با استاندارد IATF 16949 مورد استفاده قرار گیرد. پنج ابزار اصلی در دستورالعمل های جداگانه ای برای برنامه ریزی کیفیت پیشرفته  مشخص شده است که در ادامه مطالب به ان می پردازیم. سایر ابزارهای اصلی عبارتند از:

تجزیه و تحلیل حالت و اثرات شکست (FMEA)

تجزیه و تحلیل سیستم های اندازه گیری (MSA)

کنترل فرآیند آماری (SPC)

فرآیند تصویب بخش تولید (PPAP)


طرح ريزي پيشاپيش کيفيت محصول (APQP)/رضایت مشتری


طرح ريزي پيشاپيش کيفيت محصول  (APQP) چیست؟

یک رویکرد ساختاری برای طراحی محصول و فرآیند است. این چارچوب یک مجموعه استاندارد از الزامات کیفیت است که تامین کنندگان را قادر می سازد تا محصولی را طراحی کنند که مشتری را ارضا کند.

هدف اصلی طرح ريزي پيشاپيش کيفيت محصول  (APQP) (Advance Product Quality Planning )یک فرآیند ساختار یافته ای است که هدف آن رضایت مشتری از محصولات یا فرآیندهای جدید , تسهیل ارتباط و همکاری بین فعالیت های مهندسی است. تیم عملیاتی متقابل (CFT) شامل بازاریابی، طراحی محصول، تهیه، تولید و توزیع، در پروسه APQP مورد استفاده قرار می گیرد.

برنامه ریزی پیشرفته کیفیت محصول (APQP) یک روش و چارچوبی است که در صنایع خودروسازی و تولیدی برای اطمینان از کیفیت و قابلیت اطمینان محصولات در طول فرآیندهای توسعه و تولید آنها استفاده می شود. APQP با هدف به حداقل رساندن ریسک ها، بهینه سازی کیفیت و برآوردن نیازهای مشتری، رویکردی ساختاریافته برای طراحی محصول و فرآیند ارائه می دهد.

به عنوان چارچوبی برای هدایت تیم های متقابل در مدیریت موثر کیفیت در طول چرخه عمر توسعه محصول عمل می کند. همکاری، کاهش ریسک و بهبود مستمر را ترویج می کند که در نهایت منجر به تولید محصولات با کیفیت بالا می شود که انتظارات مشتری را برآورده می کند.

APQP تضمین می کند صدای مشتری  (VOC) به وضوح درک شده است، به نیازهای مورد نیاز، مشخصات فنی و ویژگی های خاص توجه شده است. مزایای محصول یا فرایند از طریق پیشگیری طراحی شده است.

تمرکز APQP استفاده از ابزارها و روش ها برای کاهش ریسک های مرتبط با تغییر در محصول یا فرآیند جدید است.

چرا پیاده سازی طرح ريزي پيشاپيش کيفيت محصول (APQP)

APQP از پیگیری بی پایان برای بهبود مستمر پشتیبانی می کند. سه بخش اول طرح ريزي پيشاپيش کيفيت محصول  بر برنامه ریزی و پیشگیری تمرکز می کنند. 80 درصد از روند APQP را تشکیل می دهند. بخش های چهارم و پنجم، 20٪ باقیمانده  را پشتیبانی می کنند و بر اعتبار و شواهد تمرکز می کنند. بخش پنجم به طور خاص اجازه می دهد یک سازمان برای برقراری ارتباط و ارائه بازخورد برای توسعه کار و فرآیندهای استاندارد. فهرستی از مزایای APQP است

مدیریت منابع با تعریف اقلام حیاتی وتفکیک ان از اقلام غیر حیاتی

ارتقاء شناسایی زود هنگام تغییر

تغییرات عمدی (آنچه که به منظور ایجاد ارزش برای مشتری تغییر می کند)

تغییرات اتفاقی (محیط، استفاده از مشتری، تخریب و رابط)

طراحی فرآیند و تغییرات فرآیند

محصول با کیفیت در حداقل زمان با حداقل هزینه

گزینه های متعدد برای کاهش ریسک زمانی که در آن یافت می شود

توانایی بالاتر برای تأیید و اعتبار یک تغییر

بهبود همکاری بین طراحی محصول و فرآیند

طراحی پیشرفته برای ساخت و نصب

راه حل های ارزان قیمت که قبلا در فرآیند انتخاب شده اند

 

تاریخچه APQP

برنامه های APQP که ابتدا در اواخر دهه 80 در صنعت خودرو معرفی شد، توسط سازندگان اصلی تجهیزات اصلی (OEM) در صنعت خودروسازی مانند جنرال موتورز، فورد و کرایسلر استفاده می شد که اهمیت ایجاد مجموعه ای مشترک از کیفیت محصول را تشخیص دادند. اصول برنامه ریزی برای تامین کنندگان آنها آنها اهمیت زنجیره‌های تامین را در تولید خودرو، برآورده کردن انتظارات مصرف‌کننده و ایجاد برنامه‌های APQP مشترک برای اطمینان از اینکه تامین‌کنندگان قطعات در برآورده کردن الزامات کیفیت جامع شریک شدند، اذعان کردند.

در اوایل دهه 90، دستورالعمل های استانداردی برای افزایش انطباق با پروتکل های APQP ایجاد شد. از آن زمان، فرآیند APQP شتاب بیشتری به دست آورده و علاقه تولیدکنندگان را در صنایع مختلف برانگیخته است.

چندین سازمان در سرتاسر جهان استانداردهای بسیار مشابه مرتبط با APQP را توسعه داده اند.

چگونگی اجرای طرح ريزي پيشاپيش کيفيت محصول

طرح ريزي پيشاپيش کيفيت محصول (APQP)شامل یک مرحله قبل از برنامه ریزی و پنج مرحله همزمان می باشد. هنگامی که شروع می شود، فرآیند هرگز پایان نمی یابد و اغلب در مطالعه برنامه  (PDSA) نشان داده می شود. PDSA توسط W. ادواردز دمینگ معروف شد. هر بخش با ابزار و تکنیک های کشف ریسک تحلیل می شود. شناسایی ریسک ها در توسعه محصول و فرایند مطلوبتراز یافتن ضعف ناگهانی در هر بخش می باشد.

 بخش های APQP :

بخش 0: قبل از برنامه ریزی

APQP با مفروضات، مفاهیم و دانش گذشته آغاز می شود. اطلاعات ومستندات و شیوه های کار استاندارد ذکر شده و همچنین مناطقی است که انتظار می رود تغییرات قابل توجه باشد. این بخش ورودی ها را به قسمت 1 – برنامه ریزی و تعریف می کند

بخش 1: برنامه ریزی و تعریف

بخش 1 ارتباط با مشتری ، انتظارات، الزامات ، نیازها و خواسته های مورد انتظار است. توسعه برنامه اطمینان حاصل می کند که خروجی این بخش کیفیت محصول رضایت بخش است.

برنامه ریزی منابع، فرآیند و مفروضات محصول ساخته شده و لیستی از ویژگی های خاص اولیه و اهداف طراحی و  قابلیت اطمینان نیز ایجاد شده است.

بخش 2: طراحی و توسعه محصول

تمرکز بخش 2 در طراحی محصول و توسعه است. هندسه، ویژگی های طراحی، جزئیات، تحمل و پالایش ویژگی های خاص، در بررسی طراحی رسمی بررسی شده است. تأیید طراحی از طریق نمونه های اولیه و آزمایش نیز بخشی از این بخش است.

ابزارهایی که معمولا مزایای زیادی در این بخش دارند، DFM / A، تجزیه و تحلیل حالت و تأثیر طراحی  (DFMEA) و طرح تأیید طراحی و گزارش  (DVP & R) است.


مقاله پیشنهادی : استاندارد ایزو 10004 سیستم مدیریت کیفیت پایش و نظارت رضایتمندی مشتریان


بخش 3: طراحي و توسعه فرآيند

بخش 3 به بررسی تکنیک های تولید و روش های اندازه گیری می پردازد که می تواند بینش مهندس طراح را به واقعیت تبدیل کند. نمودارهای جریان فرآیند، تجزیه و تحلیل حالت و تأثیرات فرآیند  (PFMEA) و روش کنترل برنامه، نمونه هایی از ابزارهای مورد استفاده در این بخش هستند.

بخش 4: اعتبار سنجی محصول و فرآیند

اعتبارسنجی کیفیت فرایند و قابلیتهای حجمی، تمرکز بخش 4 است. در این بخش، مطالعات فرایند آماری  (SPC)، تحلیل سیستمهای اندازه گیری  (MSA) و مطالعات توانایی فرآیند معرفی می شود. فرایند تایید قسمت محصول  (PPAP) آماده ارائه و تولید پس از تأیید است.

بخش 5: ارزیابی بازخورد و اقدامات اصلاحی

در بخش 5، یادگیری از فرایند تولید در حال انجام، کاهش RPN، اقدامات اصلاحی (داخلی و خارجی)، هشت رشته حل مسئله  و ثبت اطلاعات برای استفاده در آینده مورد بررسی قرار می گیرد.

طرح ريزي پيشاپيش کيفيت محصول  يك روش ساختار يافته و مدون است. براي اطمينان از برقراري مراحل ضروري از فاز طراحي تا توليد محصول و انجام فعاليتهاي مربوطه در زمان لازم در جهت رضايت مشتري .

هدف اصلی یک مهندس صنایع در سازمان ایجاد شرایطی برای رضایت مشتری وکاهش هر چه بیشتر محصول نا منطبق که با اجرای APQP به راحتی به این اهداف خواهد رسید شایان ذکراست که این طرح ، بازار کار بسیارخوبی دارد.

شما چقدر با طرح ريزي پيشاپيش کيفيت محصول  اشنا یی دارید؟ایا در سازمان شما این طرح اجرا می شود؟

در صورت فقدان APQP ممکن است منجر به بروز نتایج زیر شود

1- عملكرد ضعيف محصول
2- افزايش دوره تكوين محصول و ارائه به بازار
3- افزايش هزينه هاي طرح و توليد
4-افزايش تغييرات پيش بيني نشده

 

 


هدف ما در هلدینگ کاسپین بهینه سازی مقالات با رویکرد ارائه ارزش به خوانندگان میباشد. خواهشمندیم با ارائه نظر

در قسمت دیدگاه در پایان مقاله و بیان موضوعات مورد نظر ما را در راستای رسیدن به این هدف یاری نمایید.

 


تهیه شده توسط تیم تولید محتوای هلدینگ کاسپین / منبع : https://iehouse.org


 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید