سطوح کسب و کار الکترونیکی

کسب و کار الکترونیکی چه سطوحی دارد؟

کسب و کار الکترونیکی
کسب و کار الکترونیکی

کسب و کار الکترونیکی امروزه بسیار مورد توجه قرار دارد به طوری که اکثر کسب و کارهای سنتی نیز به اینگونه فعالیت روی آورده‌اند چرا که با پیشرفت تکنولوژی استفاده از ابزارهای الکترونیکی جای فرآیندها و روابط فیزیکی را گرفته و جایگزین آن‌ها می‌شود، به همین دلیل دانستن زیر ساختارها و سطوح این نوع از کسب و کار دارای اهمیت است که با آن می‌پردازیم.


سطوح کسب و کار الکترونیکی

با توجه به حجم و سطح داده‌هایی که در این نوع کسب و کار تبادل می‌شود، سطوح مختلفی برای این نوع از کسب و کار وجود دارد که 4 سطح از کسب و کار الکترونیکی بر حسب نوع تبادل داده و تسهیم فرآیند توضیح می‌دهیم.


سطح 1

 ارتباط یک طرفه مانند FTP, Browsing و e-mail که لازم نیست طرف مقابل پاسخ یا صرفا پاسخ سریع به شما بدهد؛ این نوع کسب و کار حتی قببل از آن‌که استانداردهای www معرفی شوند، بیش از 20 سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سطح 1 کسب و کار الکترونیکی
سطح 1 کسب و کار الکترونیکی

 


مقاله پیشنهادی: با منتور و منتورینگ در مسیر کسب و کار آشنا شوید.


سطح 2

دسترسی به پایگاه داده که مشتریان با داده در فرم‌های مربوطه می‌توانند به اطلاعات مشخصی دست پیدا کنند تا سفارش و درخواست خود را از طریق ایمیل ارسال بکنند. این سطح شامل جستجو در پایگاه دانش شرکت برای پیام‌های خطا و سایر گزارش‌ها نیز استفاده می‌شود.

کاربرد پیشرفته این سطح برای ساختن سایت‌های اینترنتی است تا مشتریان و فروشندگان را بهم وصل کند تا با ارتباط به وجود آمده از موجودی‌ها مطلع شده و هزینه نگهداری کمتری به سایت تحمیل شود.


سطح 3

تبادل داده بیشتر در سطح B2B می‌گیرد تا هر دو طرف با استفاده از کامپیوترهای تبادل اطلاعات، تبادل الکترونیکی داده‌ها را انجام دهند؛ این تبادل مجموعه‌ای از استانداردها برای تراکنش‌های مختلف بین شرکای تجاری است که استاندارد آن با EDIFACT آن با ANSI و  ISO مطابقت دارد.

شرکای تجاری با این نوع تبادل داده می‌توانند به جای کاغذ از تراکنش‌های الکترونیکی برای خرید، ارسال و سایر تراکنش‌های استفاده کنند که باعث می‌شود از هدر رفت زمان و پول جلوگیری شود. در این نوع تبادل هرچه تعداد شرکای تجاری افزایش داشته باشد، سیستم اقتصادی‌تر خواهد بود.

Clearinghouse خودکار نوع دیگری از تبادل داده است که با استفاده از آن یک صنعت می‌تواند داده‌های خود را یک کاسه کرده و به سایر شرکا اجازه دسترسی بدهد که در صنعت بانکداری استفاده می‌شود.


سطح 4

تسهیم فرآیند

تسهیم فرآیند زمانی که شرکت‌ها تمایل داشته باشند علاوه بر داده‌های خود فرآیندها را نیز به اشتراک بگذارند از این سطح استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل استانداردهایی باید تدوین شود تا شرکت‌ها بتوانند در یک بستر مناسب فرآیندهای خود را به اشتراک گذاشته و با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

 


مقاله پیشنهادی: مشتری واقعا چه چیزی از یک شرکت می‌خواهد؟


 

شرکت مایکروسافت در حال اجرای VCI در بازار کسب و کار الکترونیکی خود است که هدف از این کار ایجاد جریان داده پویا بین شرکای تجاری است که داده‌ها را به آن‌ها منتقل کند؛ VCI باعث رسیدن به یک سیستم با دسترسی یکسان در هر نقطه است.

اقدام دیگری که در جهت استانداردسازی فرآنیدهای کسب و کار الکترونیکی انجام می‌شود توسعه SCOR بوده که توسط گروهی از فروشندگان نرم‌افزار صورت می‌گیرد و فرآیندهای استاندارد برای مدیریت زنجیره تأمین را تعریف می‌کند؛ هدف از این توسعه فراهم کردن ابزاری برای بیان عملیات زنجیره تأمین، اندازه‌گیری و مقایسه آن‌ها است.

CPFR(Collabrative planning, forecasting and replenishment) مثالی دیگر از این نوع سطح کسب و کار است که یک استاندارد بر پایه وب با استفاده از پیش‌بینی مشارکتی، VMI و تکمیل موجودی پیوسته را توسعه می‌دهد.

برقراری استانداردهای اینترنتی استفاده از کسب و کار الکترونیکی را هم بین شرکا و هم بین مشتریان سرعت می‌دهد که می‌توانند این استانداردها را در داخل و خارج سایت پیاده‌سازی کنند.


کلام پایانی

بکارگیری هر کدام از سطوح بستگی به هدف شما از راه‌اندازی کسب و کار داشته و اینکه مشتریان شما به دنبال چه نوع خدمات و محصولاتی هستند، بنابراین شناسایی مفاهیم پایه و اولیه در موفقیت شما در نوع کسب و کارتان مؤثر خواهد بود.

 

 

 


هدف ما در هلدینگ کاسپین بهینه سازی مقالات با رویکرد ارائه ارزش به خوانندگان میباشد. خواهشمندیم با ارائه نظر

در قسمت دیدگاه در پایان مقاله ما را در راستای رسیدن به این هدف یاری نمایید.

 


تهیه شده در گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین | نویسنده: سیده فاطمه حوائجی | منبع: کتاب مدیریت زنجیره تأمین تیموری


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید