ثبات مالی و اهمیت آن

ثبات مالی و اهمیت آن

قصد داریم در سلسله مقالاتی با عنوان پله پله از تونایی مالی تا فراوانی مالی ، مراحل مختلف رشد مالی را خدمتتان ارائه دهیم. این مقاله :ثبات مالی

با ما همراه باشید…

جهت مشاهده مقالات کلیک کنید.

ثبات مالی

 

ثبات مالی حالتی است که در آن سیستم مالی ، یعنی بازارهای مالی کلیدی و سیستم نهادی مالی در برابر شوک های اقتصادی مقاوم است و می تواند وظایف اصلی خود را به طور هموار انجام دهد: واسطه گری صندوق های مالی ، مدیریت ریسک ها و ترتیب پرداخت ها. به ثبات مالی یکی از موضوعاتی است که در ادبیات اقتصادی امروز بسیار مورد بحث قرار گرفته است. ارتباط تجزیه و تحلیلهای مربوط به ثبات مالی برای اولین بار در بحرانهای مالی بین المللی در پایان دهه 90 شناخته شد ، همچنین با بحران مالی و اقتصادی در سال 2007 تقویت شد. این تحولات نیاز به ارائه مستمر افکار عمومی حرفه ای را افزایش داد.

هنگام تجزیه و تحلیل ثبات یک سیستم نهادی ، درجه ای را که کل سیستم قادر به مقاومت در برابر شوک های خارجی و داخلی است بررسی می کنیم. البته ، شوک ها همیشه منجر به بحران نمی شوند ، اما یک محیط مالی ناپایدار به خودی خود می تواند مانع توسعه سالم اقتصاد شود.

نظریه های مختلف علل بی ثباتی مالی را تعریف می کنند. ارتباط آنها ممکن است با توجه به دوره و کشورهایی که در حوزه تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند متفاوت باشد. در میان عوامل مشکل ساز که بر کل سیستم مالی تأثیر می گذارد ، ادبیات معمولاً موارد زیر را تعریف می کند: آزادسازی سریع بخش مالی ، سیاست های اقتصادی ناکافی ، مکانیسم نرخ ارز غیرقابل باور ، تخصیص ناکارآمد منابع ، نظارت ضعیف ، مقررات حسابداری و حسابرسی کافی ، بازار ضعیف انضباط.


مقاله پیشنهادی : توانایی مالی چیست؟


دلایل ذکر شده برای بحران های مالی نه تنها به طور جمعی ، بلکه به صورت جداگانه یا در ترکیب تصادفی ظاهر می شوند ، بنابراین تجزیه و تحلیل ثبات مالی یک کار بسیار پیچیده است. تمرکز بر شاخه های جداگانه تصویر کلی را مخدوش می کند ، بنابراین مسائل باید در پیچیدگی آنها در طول تجزیه و تحلیل ثبات مالی مورد بررسی قرار گیرد.

ثبات مالی یک ویژگی یک سیستم مالی است که عدم تعادل های مالی را که به صورت درون زا در بازارهای مالی بوجود می آید یا در نتیجه حوادث نامطلوب و غیر قابل پیش بینی قابل توجه ایجاد می کند ، از بین می برد. وقتی سیستم پایدار باشد ، شوک های اقتصادی را عمدتاً از طریق مکانیسم های خود اصلاح کننده جذب می کند و از وقوع حوادث نامطلوب در برهم زدن اقتصاد واقعی یا سرایت به سایر سیستم های مالی جلوگیری می کند. ثبات مالی برای رشد اقتصادی بسیار مهم است ، زیرا بیشتر معاملات در اقتصاد واقعی از طریق سیستم مالی انجام می شود.

بدون ثبات مالی ، بانک ها تمایلی به تامین مالی پروژه های سودآور ندارند ، قیمت دارایی ها ممکن است به طور قابل توجهی از ارزش های ذاتی آنها خارج شود و برنامه تسویه پرداخت ها از هنجار خارج می شود. بنابراین ، ثبات مالی برای حفظ اعتماد به نفس ضروری است. پیامدهای احتمالی بی ثباتی بیش از حد شامل بحران مالی ، بانک ها ، تورم شدید و سقوط بازار سهام است.

تعریف ثبات مالی

ثبات مالی را می توان “شرایطی که در آن سیستم مالی ناپایدار نیست” تعریف کرد. همچنین می تواند به معنای شرایطی باشد که در آن سه جزء از سیستم مالی – موسسات مالی ، بازارهای مالی و زیرساخت های مالی – پایدار هستند.

“ثبات موسسات مالی” به شرایطی اطلاق می شود که در آن موسسات مالی فردی از توانایی کافی برای انجام وظایف واسطه گری مالی خود به نحو مطلوب و بدون کمک نهادهای خارجی از جمله دولت برخوردارند.

“ثبات بازارهای مالی” به معنای شرایطی است که در آن هیچ گونه اختلال عمده ای در معاملات بازار وجود ندارد ، بدون انحراف قابل توجه قیمت دارایی های مالی از مبانی اقتصادی ، در نتیجه عوامل اقتصادی را قادر می سازد تا صندوق ها را با اطمینان جمع آوری و اداره کنند.

“ثبات زیرساخت های مالی” به شرایطی اطلاق می شود که در آن سیستم مالی به خوبی جهت اطمینان از عملکرد روان نظم و انضباط بازار ساختار یافته است و هم شبکه ایمنی مالی و هم سیستم پرداخت و تسویه به طور م areثر در حال اجرا هستند.

ثبات مالی را می توان به طور گسترده تر به عنوان “شرایطی که در آن سیستم مالی می تواند فعالیتهای واقعی اقتصادی را بدون مشکل انجام دهد و قادر است عدم تعادلهای مالی ناشی از شوک ها را برطرف کند” تعریف کند.

چرا ثبات مالی مهم است؟

ثبات مالی نه تنها برای ثبات قیمت ، هدف سیاست بانک مرکزی ، بلکه برای توسعه سالم اقتصاد نیز ضروری است. این به این دلیل است که بی ثباتی مالی هزینه های سنگینی را برای اقتصاد به دنبال دارد ، زیرا نوسانات متغیرهای قیمت در بازارهای مالی افزایش می یابد و موسسات مالی یا شرکت ها ممکن است ورشکسته شوند. علاوه بر این ، توسعه اقتصادی می تواند در چنین زمانی محدود شود ، زیرا عوامل اقتصادی در تصمیم گیری منطقی مشکل دارند و کارایی تخصیص منابع کاهش می یابد.

از دهه 1980 ، بسیاری از کشورهای جهان به دلیل پیشرفت آزادسازی مالی ، به آثار مثبت رشد سریع صنعت مالی دست یافته اند. در عین حال ، آنها همچنین دوره های کندی چشمگیر رشد اقتصادی را تجربه کرده اند ، به دلیل هزینه های سنگین اقتصادی ناشی از بی ثباتی مالی یا بحران های مالی. در برابر این زمینه ، بسیاری از کشورها هنگام اجرای سیاست های خود تأکید زیادی بر این موضوع کرده اند. توجه به ثبات مالی در حال افزایش است ، زیرا عوامل جدیدی با پتانسیل ایجاد بی ثباتی مالی ، از جمله تقویت پیوندهای بخش مالی بین کشورها و توسعه بی رویه ابزارهای پیچیده مالی ، اخیراً ظاهر شده اند.

 

ثبات مالی

 

 


تهیه شده توسط تیم تولید محتوای هلدینگ کاسپین/ منبع :  https://www.bok.or.kr/eng/main/contents.do?menuNo=400037


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید