اصول کلیدی استارتاپ ناب

مقدمه و تعریف استارتاپ ناب

در مقالات قبلی سایت و همچنین پست ها و استوری های صفحه اینستاگراممان بارها مفهوم ناب برایتان آشناس خواهد بود. در مقاله واژه های پرکابرد فضای استارتاپ و کسب و کار هم در اشاره ای به عنوان استارتاپ ناب داشتیم؛ امروز می خواهیم در مورد استارتاپ ناب صحبت کنیم.

Lean startup ( استارتاپ ناب یا نوپای ناب ) در حقیقت روشی است برای توسعه محصول و کسب و کار (به ویژه برای استارتاپ ها) که برای نخستین توسط اریک ریس (Eric Ries) کارآفرین آمریکایی به شکل امروز معرفی و مطرح شد. فلسفه آن بر چرخه ی تکرار شونده ای استوار است که در آن از ایده به ساخت محصول، از محصول به جمع آوری داده و اندازه گیری، و از داده های به دست آمده به یادگیری می رسیم. هرچند مفهوم lean startup از تجربه های مربوط به شرکت های دانش بنیان و فناورانه در آمریکا شکل گرفته، اما این روزها هر شخصی، تیمی و یا سازمانی که به دنبال معرفی محصولی جدید به بازار است از مفاهیم و راهکارهای آن بهره می گیرد.


اریک رایس نویسنده کتاب استارت آپ ناب
اریک ریس

یک کارآفرین خیلی خوب می داند، که شروع کردن همیشه سخت است. قدم برداشتن به سمت آینده ای نامعلوم و دنبال کردن خواست های قلبی مان، چقدر می تواند ترس داشته باشد. هرچقدر این “شروع کردن” بزرگ تر باشد، ادامه کار هم سخت تر خواهد بود. در راه کارآفرینی باید ساختن را کوچک شروع کنیم و با گام های کوچک به سوی بهتر شدن حرکت کنیم. رویکرد Lean Startup با معرفی مفاهیمی مانند MVP (محصول حداقلی) سبکی هنگام شروع و تغییر را به کارآفرینان تجویز می کند.

با استفاده از رویکرد و نگرش Lean startup تلاش می کنیم در چرخه بهبود محصول هرچه سریعتر به رفع نیاز مشتری و حل مشکل خاص افراد بازار هدفمان دست پیدا کنیم. یاد می گیریم چه زمانی باید تغییر جهتهای لازم را شروع کنیم(Pivot)، چطور استارتاپمان را هدایت کنیم و چه زمانی مصرانه مسیر خود را ادامه بدهیم.

خیلی از استارتاپ ها ، کسب و کار خود را با ایده پردازی درمورد محصولی خاص شروع می کنند، ماه ها روی آن وقت و انرژی صرف می کنند تا محصولی کامل ایجاد کنند؛ بدون آنکه حتی با ارائه نسخه ابتدایی محصول، سعی در برقراری ارتباط با مشتری بالقوه شان (Prospective Customer) داشته باشند. و متاسفانه تنها زمانی به اشتباه خود پی می برند که با بی علاقگی مشتری نسبت به محصولشان مواجه می شوند.

Lean startup در وهله ی اول به دنبال شکستن دیدگاه های این چنینی ست و با مطرح کردن مفاهیمی مانند MVP (محصول حداقلی)، A/B Testing (یا آزمون های جداگانه)، چرخه ی ساخت–اندازه گیری – یادگیری و با به کارگیری ابزارهایی مانند Business Model Canvas (بوم مدل کسب و کار) ،مدیران و بنیان گذاران استارتاپ ها را به رشد و توسعه محصول بر اساس بازخوردهای مشتریان تشویق می کند.


هلدینگ کاسپین | آموزش و مشاوره تضمینی


۳ اصل کلیدی در Lean StartUp

دقت کنیم که استارتاپ ها نسخه های کوچک از کمپانی های بزرگ نیستند؛ طرح ها و نقشه های وزین و بزرگ نیستند و در نهایت استارتاپ هایی موفق می شوند که به سرعت از شکستی به شکستی دیگر حرکت می کنند، مدام خودشان را با واقعیات تطبیق می دهند، دائما محصولشان را بازتولید می کنند و با یادگیری از مشتریانشان پیوسته ایده اولیه شان را بهبود می دهند.  در تمام این پروسه باید تلاش کنیم فیدبک و بازخورهای مشتریان را جمع آوری کنیم تا در نهایت با محصولی که دیگران نمی خواهند روبرو نباشیم.

متد و روش Lean سه اصل کلیدی دارد:

۱- کارآفرینان و بنیانگذاران استارتاپ ها به جای آنکه درگیر ماه ها تلاش برای برنامه ریزی و تحقیق شوند، می بایست این واقعیت را بپذیرندکه تمام داشته هایشان در ابتدای راه، فرضیه های آزمایش نشده  ای درباره ایده و بازار هدفشان است. بنابراین به جای نوشتن طرحهای پیچیده کسب و کار ، فرضیات خود را در چاچوبی که Canvas Business Model نامیده می شوند خلاصه می کنند. این مدل ترسیمی، درحقیقت دیاگرامی است که نشان می دهد سازمان چگونه برای مشتریان و خودش ارزش تولید می کند.

 

۲- Lean Startup رویکردی خاص در فرایند مشتری سازی یا Customer Development است؛ و از کارآفرینان می خواهد از کاربران بالقوه، خریداران و شرکا درباره تمام اجزای مدل کسب و کار خود، بازخور یا فیدبک بگیرند، فیدبک هایی درباره ویژگی های محصول، نحوه قیمت گذاری، کانال های توزیع و راهبردهای مقرون به صرفه برای جذب مشتری. در Lean StartUp بیشترین تاکید بر سبکی و سرعت است : به سرعت MVP تولید کنید و با استفاده از آن نظرات مشتریان را استخراج کنید. فیدبک های مشتریان را به عنوان ورودی با ارزشی برای بازنگری در فرضیات استفاده کنید و این چرخه را تکرار کنید، ارزش های بازطراحی شده را آزمایش کنید. اگر تغییرات کوچکی ایجاد که ایجاد کرده اید به بهبود روند رشد کمکی نمی کند، سراغ تغییرات بنیادی تر بروید (Pivot).

اکثریت قریب به اتفاق استارتاپ ها پیش از یافتن رویکرد صحیح، بارها و بارها با شکست را تجربه می کنند.

۳- Lean Startup تمرین مهارتی به نام توسعه چابک (توسعه سریع یا Agile Development) است. توسعه چابک برخلاف برنامه های بلند مدت توسعه، که نیاز به دانش وسیعی از مشتری، مشکلات و نیازهای محصول دارند، به دنبال بازتولید (Iterations) پیوسته و تدریجی محصول بر اساس داده های حاصل از تست MVP هاست. در حقیقت این فرایند و فرایند مشتری سازی در یک رابطه تنگاتنگ به استارتاپ ها در بهبود و ساخت محصول مورد نیاز مشتریان کمک می کند.

 


تهیه شده در گروه تولید محتوای هلدینگ کاسپین


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید